logo-header-felarise

دسته بندی

مدرک topic زبان کره‌ای مناسب چه افرادی است؟

TOPIK (Test of Proficiency in Korean)، یک آزمون کتبی استاندارد بین‌المللی است که افراد غیر‌کره‌ای را در مهارت‌های خواندن، نوشتن و شنیدن زبان کره‌ای می‌سنجد. این آزمون، دارای سه سطح مختلف مبتدی، متوسط و پیشرفته است. در واقع مدرک TOPIK زبان کره‌ ای، شانس افراد را برای گرفتن بورسیه و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مختلف کره افزایش می‌دهد؛ بنابراین مدرک تاپیک برای کسانی که قصد کار یا تحصیل در کره را دارند یک امتیاز اساسی محسوب می‌شود. این مدرک، برای درخواست اقامت دائم یا ویزای ازدواج در کره نیز ضروری است. در این مطلب همراه ما باشید، تا دربارة جزئیات این آزمون بیشتر بخوانیم.

مزایای اخذ مدرک TOPIK زبان کره‌ای

آیا گرفتن مدرک زبان کره‌ای ضروری است؟ نمرة قبولی این آزمون کجا کاربرد دارد؟ در اینجا، 3 مزیت اصلی مدرک TOPIK‌ زبان کره‌ ای را می‌خوانیم:

1. برخی از دانشگاه‌های کره، در میان 200 دانشگاه برتر جهان قرار دارند؛ بنابراین، طبیعی است که اولین دلیل افراد برای گذراندن یک دورة زبان کره‌ای و گرفتن مدرک TOPIK، اخذ پذیرش یا بورسیه از دانشگاه‌های معتبر کره‌ باشد. هر چند هیچ قانون ثابتی در مورد نیاز به آزمون TOPIK وجود ندارد و این موضوع کاملا به دانشگاه یا نوع بورسیه بستگی دارد؛ زیرا برخی از دانشگاه‌ها سطح ‌خاصی از آزمون TOPIK را قبول می‌کنند و برای برخی دیگر ممکن است این مدرک امتیاز محسوب نشود. 
برای دوره لیسانس GKS، اخذ مدرک TOPIK، اجباری است و به حداقل نمرة سطح 3 نیاز دارید؛ بنابراین قبل از شرکت در این آزمون با دانشگاه موردنظر خود تماس بگیرید. 
از طرفی، اکثر کلاس‌ها حتی در دانشگاه‌های برتر مانند سئول و Yonsei، تا حد زیادی به‌زبان کره‌ای برگزار می‌شوند. حتی درصورت برگزاری کلاس‌ها به زبان انگلیسی، گاهی برخی از منابع مطالعاتی و تکالیف، ممکن است به زبان کره‌ای باشند. بیشتر همکلاسی‌ها و اطرافیان شما در این کشور نیز به زبان کره‌ای صحبت می‌کنند؛ بنابراین برای زندگی راحت‌تر در کره جنوبی، به سطح مشخصی از مهارت‌های این زبان نیاز دارید.
2. دومین انگیزة یادگیری زبان کره‌ای و دریافت مدرک TOPIK زبان کره ‌ای، تضمین آینده شغلی است. در جهان امروز که بسیاری از کشورها در حال رقابت اقتصادی با یکدیگر هستند، بسیاری از مشاغل، نیاز به دانش زبان کره‌ای دارند. اگر به‌دنبال یک شغل مناسب در سازمان‌ها یا شرکت‌های کره‌ای در سراسر جهان هستید یا قصد تجارت با کره جنوبی را دارید، توانایی شما در برقراری ارتباط به این زبان، درها را به‌روی فرصت‌های شغلی در سراسر جهان باز و رزومه شما را برجسته‌تر می‌کند.
 اگر قصد دارید به‌عنوان یک متخصص زبان کره‌ای کار کنید، حداقل سطح TOPIK 5 را هدف بگیرید. برای این منظور، برای یادگیری زبان کره‌ای تلاش کنید و با مطالعه نمونه سوالات تاپیک زبان کره‌ای، مهارت خود را در این زبان ارتقا دهید. 
3. در سال‌های اخیر، تعداد مهاجران کشورکره جنوبی افزایش یافته است، به‌طوری که، در سال 2019، تخمین زده شد که 9/4 درصد از جمعیت کره جنوبی، افراد خارجی بوده‌اند. اگر قصد مهاجرت و درخواست اقامت دائم در کره را دارید، باید در «برنامه مهاجرت و ادغام کره» (KIIP) که توسط وزارت دادگستری اداره می‌شود، شرکت کنید. 
برای اخذ اقامت دائم در این طرح، مدرک TOPIK نقشی حیاتی ایفا کند و یک امتیاز بزرگ است؛ البته برای ویزاهای مختلف تحصیلی، کار یا حتی ازدواج نیز این مدرک مفید خواهد بود.

ساختار آزمون TOPIK زبان کره‌ای

فرمت قدیمی TOPIK، دارای سه سطح مختلف مبتدی، متوسط و پیشرفته بود. این فرمت که تا سال 2014 رایج بود، شامل، چهار بخش گرامر و واژگان، لیسنینگ، ریدینگ و رایتینگ می‌شد. 
از سال 2014، ساختار این آزمون تغییراتی کرد. سی‌وپنجمین دورة مدرک TOPIK زبان کره ‌ای، در جولای 2014، برای اولین بار، با فرمت جدید اجرا شد. در این فرمت، آزمون TOPIK در دو سطح جداگانة TOPIK- II وI  TOPIK- برگزار می‌شود و هر داوطلب می‌تواند در سطح موردنظر خود شرکت کند:
سطح I  TOPIK-، دو کلاس مبتدی 1 و 2 را شامل می‌شود. 
سطح TOPIK- II، دو کلاس متوسط 3 و 4 و دو کلاس پیشرفتة  5 و 6 را شامل می‌شود. 
هر مهارت در هریک از این دو سطح، 100 امتیاز دارد که در مجموع 200 امتیاز برای سطح مبتدی و 300 امتیاز برای سطح متوسط تا پیشرفته در نظر گرفته می‌شود. در جدول زیر، تعداد سوالات و مهارت‌های مختلف هر سطح از مدرک TOPIK را مشاهده می‌کنید:


سطح آزمون مهارت‌ها تعداد سوالات نمرات جمع کل نمرات
TOPIK 1 لیسنینگ 30 100 200
ریدینگ 40 100
TOPIK 2 لیسنینگ 50 100 300
رایتینگ 4 100
ریدینگ 50 100

 

ساختار کلی آزمون و نمرات قبولی برای هر کلاس نیز به‌صورت زیر است:

سطح آزمون سطح نمرت قبولی نمره کل
TOPIK 1 1 80 200
2 140
TOPIK 2 3 120 300
4 150
5 190
6 230

 

در حالت کلی، آزمون سطح مبتدی (TOPIK-I)، صبح‌ها و آزمون سطح متوسط و پیشرفته (TOPIK-II) نیز بعد از ظهرهای روزهای شنبه یا یکشنبه برگزار می‌شود:
TOPIK-I: یک آزمون 100 دقیقه‌ای (40 دقیقه برای بخش لیسنینگ و 60 دقیقه برای مهارت ریدینگ) است و در 1 جلسه به پایان می‌رسد. این آزمون در مجموع 70 سوال چندگزینه‌ای دارد.
TOPIK – II: یک امتحان 3 ساعته است که به دو جلسه، با یک استراحت کوتاه، تقسیم می‌شود. جلسه اول (110 دقیقه) شامل دو بخش لیسنینگ و رایتینگ و جلسه دوم، (70 دقیقه) شامل بخش ریدینگ است. 
سوالات ریدینگ و لیسنینگ، به‌صورت چندگزینه‌ای طرح می‌شوند. فراموش نکنید که انجام نمونه سوالات تاپیک زبان کره‌ای به شما در گرفتن نمره عالی در این بخش‌ها کمک زیادی خواهند کرد. 
برای قسمت رایتینگ در سطح متوسط و پیشرفته، باید به 4 سوال پاسخ بدهید که 2 سوال، دارای پاسخ کوتاه هستند و  دو سوال دیگر نیز پاسخ‌های بلند‌تری دارند. در یکی از سوالات پاسخ بلند، باید در مورد یک موضوع مربوط به زندگی روزمره، متنی در حدود 200 تا 300 کاراکتر بنویسید. 
در سوال چهارم، باید یک مقاله منطقی بنویسید و در آن، نظر خود را در مورد یک موضوع، به‌روشنی، بیان کنید. مقالة دوم طولانی‌تر است و باید در حدود 600 تا 700 کاراکتر داشته باشد. 

سطوح آزمون تاپیک

همان‌طور که گفته شد، آزمون TOPIK زبان کره‌ای، در سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته، در قالب دو آزمون کلی TOPIK 1 و TOPIK 2 برگزار می‌شود. در این قسمت، بخش‌های مختلف این آزمون را بررسی می‌کنیم:

مقدماتی

کلاس یک از سطح مقدماتی، فقط شامل دستورات اولیه زبان، ساختار جملات ساده با استفاده از واژگان روزمره و با موضوعاتی مانند خرید، سلام و احوالپرسی و… است. در این سطح، داوطلب باید درک ساده‌ای از زبان کره‌ای و مکالمه ساده و روزمره داشته باشد. نمونه سوالات تاپیک زبان کره‌ای در کلاس یک، بسیار ساده هستند و داوطلب تقریبا با 800 کلمه اساسی، می‌تواند به زبان کره‌ای ارتباط برقرار کند. 
در کلاس دوم از سطح مقدماتی، داوطلب باید حدود 1500 تا 2000 کلمه در مورد موضوعات معمول و آشنا بلد باشد و بتواند با این کلمات، با دیگران ارتباط برقرار کند و بین موقعیت‌های رسمی و غیررسمی تمایز قائل شود. 
در صورت اخذ نمرة بین 140 تا 200 مدرک TOPIK سطح 2 و با نمرة بین 80 تا 139، مدرک سطح 1 به شما داده می‌شود. توجه داشته باشید که نمرة بین 0 تا 79، به معنی مردودی است. برای درخواست شغل، حتی نمره سطح یک نیز می‌تواند یک امتیاز خوب در رزومه باشد. 
اگر ویزای دانشجویی دارید و می‌خواهید به‌صورت پاره‌وقت کار نیز کنید، با داشتن حداقل مدرک سطح 2، می‌توانید ساعات کاری بیشتری در کره داشته باشید.

متوسط

کلاس سوم، در سطح متوسط قرار می‌گیرد. در این سطح، داوطلب باید بتواند با سایر افراد در فضاهای عمومی ارتباط برقرار کند و درک درستی از استفاده از کلمات و گفتار داشته باشد. 
در کلاس چهارم از سطح متوسط، داوطلب باید مطالب خبری، مسائل عمومی اجتماعی و موضوعات انتزاعی را به آسانی درک کند؛ همچنین باید درک خوبی از مسائل اجتماعی و فرهنگی کره، با تکیه بر اصطلاحات اساسی و درک جنبه‌های فرهنگی کره داشته باشد تا بتواند مدرک TOPIK زبان کره ‌ای را در سطح 4 دریافت کند.

پیشرفته

کلاس پنجم از سطح پیشرفته، نشان‌دهندة تسلط بالای داوطلب در استفاده از زبان کره‌ای در تحقیقات و فعالیت‌های حرفه‌ای است. افراد در این سطح، در مورد موضوعاتی مانند سیاست، اقتصاد و سایر زمینه‌های ناآشنا درک درستی دارند؛ همچنین می‌توانند از عبارات مناسب، برای موقعیت‌های مختلف رسمی و غیررسمی استفاده کنند و به‌راحتی بنویسند و بخوانند. 

مدرک TOPIK زبان کره ‌ای در کلاس ششم، به‌معنای تسلط کامل به زبان کره‌ای است. در این سطح، داوطلب به‌راحتی می‌تواند در تحقیقات و کارهای حرفه‌ای شرکت کند. در کلاس ششم، داوطلب توانایی درک و بیان منظور خود را، بدون کوچکترین مشکلی، دارد. 

مراحل ثبت‌نام در آزمون TOPIK زبان کره‌ای

افرادی که در کشور کره زندگی می‌کنند، برای آزمون آنلاین مدرک TOPIK زبان کره ‌ای، باید در سایت www.topik.go.kr ثبت‌نام‌ کنند. در سایر کشورها همچون ایران، سفارت‌خانة کره و مراکز فرهنگی کره در آن کشور، مسئول برگزاری آزمون‌های TOPIK هستند. 
برای ثبت‌نام، باید با 2 قطعه عکس پرسنلی، پاسپورت یا کارت ملی، فرم ثبت‌نام تکمیل‌شده و هزینه ثبت‌نام، به سفارت کره در تهران مراجعه کنید. فرم‌های ثبت‌نام در آزمون تاپیک، در سایت سفارت کره در ایران، به آدرس زیر، در دسترس هستند. این فرم‌ها را باید به زبان انگلیسی پر کنید و در هنگام ثبت‌نام، با خود به سفارت ببرید.  

هزینه‌های مرتبط با آزمون تاپیک زبان کره‌ای

هزینة آزمون TOPIK‌، به اندازة آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی مانند، تافل و آیلتس گران نیست و با هزینة خیلی کمتری برگزار می‌شود. 
هزینه ثبت‌نام آزمون مدرک TOPIK زبان کره‌ ای  در کشور کره، برای TOPIK I  (سطح 1و2)، 35 هزار وون و برای TOPIK II  (سطح 3 تا 6) 40 هزار وون است. 
در ایران نیز هزینه آزمون در سال 1401، برای آزمون TOPIK 1‌، 000/580/5 ریال و برای آزمون TOPIK II   ‌به میزان 000/975/6 ریال تعیین شده است. 

نهاد برگزارکننده آزمون TOPIK زبان کره‌ای

آزمون تاپیک، توسط موسسه ملی آموزش بین‌المللی (NIIED) و زیر نظر وزارت آموزش، علم و فناوری کره برگزار می‌شود. این موسسه، سطح زبان کره‌ای افراد را تایید می‌کند. 

مدت اعتبار مدرک TOPIK زبان کره‌ای

مدرک TOPIK زبان کره ‌ای، برای مدت دو سال معتبر است و پس از آن باید دوباره آزمون دهید تا سطح زبان شما به رسمیت شناخته شود. اگر به‌دنبال شغلی در کشور کره جنوبی هستید، داشتن نمرة لازم در آزمون TOPIK، رزومه شما را تقویت می‌کند.

زمان‌بندی برگزاری آزمون تاپیک

آزمون TOPIK، فقط 5 تا 6 بار در سال برگزار می‌شود. کشور کره، شش بار در سال و در ماه‌های ژانویه، آپریل، می، جولای، اکتبر و نوامبر، این آزمون را برگزار می‌کند؛ اما در سایر کشور‌ها، ماه‌های آپریل، می، جولای، اکتبر و نوامبر، برای برگزاری آزمون تاپیک تعیین شده است. با توجه به این موضوع، اگر قصد دارید مدرک TOPIK خود را قبل از تاریخ مشخصی به دانشگاه ارسال کنید، حتما چندماه زودتر برنامه‌ریزی کنید و با انجام نمونه سوالات تاپیک زبان کره‌ای خود را محک بزنید تا برای آزمون آماده ‌شود. فراموش نکنید که هرچه‌زودتر در این آزمون شرکت کنید، خیال‌تان از انتشار به‌موقع نتایج راحت‌تر خواهد بود.  

زمان اعلام نتایج آزمون TOPIK زبان کره‌ای

معمولا نتایج هر آزمون، یک ماه بعد، در سایت رسمیTOPIK ‌ منتشر می‌شود. برای دیدن کارنامه، باید شماره درخواست آزمون و تاریخ تولد خود را وارد کنید. مدرک TOPIK را می‌توانید از وب‌سایت رسمی TOPIK دانلود و چاپ کنید. 

خلاصه کلام
TOPIK، یک آزمون برای سنجش مهارت زبان کره‌ای است. اگر به فکر تحصیل یا کار در کره جنوبی هستید، مدرک TOPIK زبان کره ‌ای، به‌شدت برای شما کارایی خواهد داشت. اگر قصد دارید در این آزمون شرکت کنید، باید از ماه‌ها قبل مطالعه داشه باشید و در کلاس‌های زبان کره‌ای نیز شرکت کنید. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : حداقل B2

logo-header-felarise

با فلارایز به راحتی به هر زبانی که دوس داری صحبت کن

logo-header-felarise

پشتیبانی تلفنی 8 صبح تا 8 عصر :