logo-header-felarise

دسته بندی

14 فیلم سینمایی و سریال ترکی برای یادگیری زبان ترکی استانبولی

از آنجا که فیلم و سریال، هم یک ابزار دیداری و هم یک ابزار شنیداری محسوب می‌شوند، تماشای آن‌ها روشی موثر برای یادگیری زبان ترکی خواهد بود. عموماً فیلم‌های ترکی منعکس‌کنندۀ زندگی واقعی، فرهنگ و هنر جامعه هستند؛ بنابراین با تماشای فیلم‌ها، بهتر با زبان عامیانه و اصطلاحات رایج این زبان آشنا می‌شوید.

فیلم‌های ترکی استانبولی نه تنها موجب گسترش دایرۀ لغات می‌شوند، بلکه به شما کمک می‌کنند تا با درک نحوۀ استفاده از کلمات در جمله، به راحتی آن‌ها را در زندگی خود به کار ببرید. در ادامه، بهترین فیلم‌ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی را معرفی می‌کنیم. با فلارایز همراه باشید.

مزایای یادگیری زبان از طریق فیلم و سریال چیست؟

دیدن فیلم و سریال‌های ترکی با موضوعات مورد علاقه، نه تنها سرگرم‌کننده و جذاب است، بلکه به تقویت زبان ترکی استانبولی شما نیز کمک می‌کند. دیدن فیلم همیشه با شنیدن کلمات، اصطلاحات رایج، ضرب المثل‌ها و تلفظ بومی همراه است؛ بنابراین شما با این روش، در بهترین حالت یادگیری زبان قرار خواهید گرفت.

تماشای فیلم ترکی برای تقویت زبان، نه تنها برای درک مطلب و ارتباط کلامی مفید است، بلکه راه خوبی جهت یادگیری مکالمات روزانه و بهبود تلفظ محسوب می‌شود. اگر تصمیم به یادگیری سریع زبان ترکی  دارید، بهتر است بهترین فیلم‌ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی را در موضوعات متنوع شناخته و با تماشای روزانۀ آن‌ها، لغات جدید را به ذهن سپرده و در زندگی روزمرۀ خود به کار ببرید.

اگر مبتدی هستید، توصیه می‌کنیم از زیرنویس فارسی نیز استفاده کنید. اما اگر چالش بیشتری می‌خواهید، زیرنویس ترکی را انتخاب کنید. به تدریج سعی کنید که زیرنویس را فعال نکنید و فقط بر روی تلفظ و معنی کلمات تمرکز داشته باشید.

learning-languages-study-turkish-movie

معرفی 7 فیلم سینمایی ترکی

اگر علاقه‌مند به یادگیری زبان ترکی استانبولی هستید، برای یادگیری بهتر به سراغ بهترین فیلم‌های سینمایی بروید و همراه با سرگرمی و لذت، پایه‌های مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید. در اینجا چند فیلم ترکی برای تقویت زبان آورده‌ایم.

این مطلب را حتما بخوانید: با بهترین اپلیکیشن های یادگیری زبان ترکی استانبولی آشنا شوید

1. A Touch of Spice :

فیلم سینمایی A Touch of Spice اثر تاسوس بولمتیس، کارگردان یونانی، در ژانر درام کمدی ساخته شده است. این فیلم، تصویری لطیف از افرادی ارائه می‌دهد که زندگی آن‌ها در قتل عام استانبول طی سال 1955 از هم پاشیده شد. قهرمان این داستان که بین دو جهان گیر افتاده است، بینش خوبی دربارۀ تأثیر درگیری یونان و ترکیه به زبان‌آموزان ترکی استانبولی ارائه می‌دهد.

2. G.O.R.A:

فیلمنامۀ فیلم کمدی G.O.R.A از آثار کمدین برجسته‌ ترکیه، جم یلماز، است. این فیلم با ژانر کمدی علمی تخلیلی، داستانی عجیب و غریب درباره عارف، فروشندۀ فرش و عکاس جاعل بشقاب است که با ربوده شدن توسط بیگانگان، به سرنوشتی کنایه‌آمیز دچار می‌شود

علی‌رغم استفادۀ بازیگران از برخی واژگان چالش‌برانگیز و مرتبط با اکتشاف فضا، درک دیالوگ‌ها نسبتاً آسان است. G.O.R.A یک فیلم ترکی برای تقویت زبان افراد با سطح متوسط ​​تا پیشرفته است.

3. Mustang:

یک درام تحسین‌شده از دنیز گامزه ارگوون که تصویری صمیمی از دختران نوجوانی را به نمایش می‌گذارد که در یک روستا در منطقۀ دریای سیاه بزرگ می‌شوند. این اثر سینمایی جذاب با نشان دادن دورۀ بزرگ شدن پنج خواهر سرکش و رسیدن به سن بزرگسالی، به بررسی نقش‌های جنسیتی سنتی در ترکیه و ارتباط آن‌ها در جامعۀ امروزی می‌پردازد.

این فیلم، مناطق روستایی کمتر دیده‌شدۀ ترکیه را به نمایش می‌گذارد که تصویری جذاب را جایگزین زندگی مدرن ترکیه می‌کند. زبان محاوره‌ای و روزمره، فیلم موستانگ را برای زبان‌آموزان سطح متوسط ​​مناسب کرده است.

4.Kış Uykusu :

فیلم سینمایی Kış Uykusu اثر نوری بیگله جیلان در ژانر درام، به نابرابری اجتماعی-اقتصادی رایج در ترکیه می پردازد. آیدین بازیگر ثروتمند و بازنشسته، شخصیت اصلی و ضد قهرمان فیلم کیش اویکوسو است.

او در زمان بازنشستگی، یک هتل در روستا را می‌گرداند و موقعیتش، او را از خانواده دور می‌کند. این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و به علاوۀ بردن نخل طلای سال 2014 در صدمین سالگرد سینمای ترکیه، به عنوان تاج رنسانس سینمای این کشور شناخته می‌شود.

علی‌رغم زبان و مضامین پیچیده، این فیلم طراحی خوبی دارد که بیننده را جذب می‌کند و یکی از بهترین فیلم‌ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی در سطح متوسط ​​تا پیشرفته است.

5. Dünyayı Kurtaran Adam :

این فیلم ساختۀ چتین اینانچ است که در سال 1982 منتشر شد. به خاطر شباهت زیاد به مجموعۀ جنگ ستارگان، به عنوان «جنگ ستارگان ترکیه‌ای» نیز شناخته می‌شود. دو قهرمان‌ داستان، مورات و علی، در سیاره‌ای بیابانی گیر افتاده‌اند و برای فرار از اسارت باید در برابر هیولاهای شیطان‌صفت متحد شوند. این فیلم اکشن با نقاط داستانی قابل درک و دیالوگ‌های ساده، تقریبا برای زبان‌آموزان همۀ سطوح قابل فهم است.

6. Selvi Boylum، Al Yazmalım :

«دختری با روسری قرمز» در ژانر درام رمانتیک، داستان ایلاس، رانندۀ کامیون اهل استانبول را روایت می‌کند. زمانی که کامیون ایلاس در جاده گیر می‌کند، عاشق زنی به نام آسیه می‌شود که همه او را به نام «روسری قرمز» می‌شناسند.

این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دوران طلایی سینمای ترکیه ستایش می‌شود. اتفاقاتی در طول زندگی این زوج رخ می‌دهد که باعث می شود آسیه، ایلاس را به همراه فرزند خردسالشان ترک کند تا برای خود زندگی جدیدی بسازد. واژگان تقریباً سخت و جدید، آن را به یکی از بهترین فیلم‌ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی در سطح متوسط تبدیل کرده است.

7. Hababam Sinifi:

این فیلم، روایت‌گر روزهای مدرسه و کودکی است که در آن یک دسته از دانش‌آموزان تنبل علیه مدیر جدید با یکدیگر متحد می‌شوند. دیالوگ‌ها و زبانی ساده که توسط دانش‌آموزان این فیلم استفاده می‌شود، مناسب سطح مبتدی است.

languages-turkish-movie

 معرفی 7 سریال ترکی

سریال دیدن نیز از جمله فعالیت‌های سرگرم‌کننده و تقویت‌کنندۀ زبان ترکی است. اگر به دنبال بهترین سریال ترکی برای یادگیری زبان ترکی هستید، در این مطلب همراه ما باشید. 

این مطلب را حتما بخوانید: صفر تا صد یادگیری الفبای ترکی استانبولی

1. Ertuğrul:

هر چند این فیلم در ژانر درام – تاریخی است، اما زبان آن به ترکی استانبولی مدرن نزدیک است. این سریال یکی از بهترین سریال‌های تلویزیونی ترکیه محسوب می‌شود و نام آن از ارطغرل، پدر عثمان اول که دولت عثمانی را تأسیس کرد، گرفته شده است. زبان این سریال به راحتی قابل درک است و جذابیت داستان، شما را تا آخر علاقه‌مند نگه می‌دارد تا سطح زبان ترکی خود را ارتقا دهید. 

2. :Leyla ile Mecnun  

داستان این فیلم کمدی بوده و یک بازگویی از داستان مشهور عامیانۀ خاورمیانه‌ای است که در آن، چهره‌های ادبی در ترکیه امروزی زندگی می کردند. لیلا دختری از خانواده‌ای مرفه و مکنون با خانواده‌ای فقیر، عاشق یکدیگر هستند؛ اما برای رسیدن به هم باید با یکدیگر متحد شوند.

این یکی از بهترین فیلم‌ ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی است که جنبه‌های مختلف فرهنگی مردم ترکیه را نیز به نمایش می‌گذارد و انتخاب خوبی برای افراد علاقه‌مند به فرهنگ ترکی محسوب می‌شود.

3. Love Me As I Am:

دو دانشجو، یکی ثروتمند و دیگری از طبقۀ کارگر، عاشق هم می‌شوند و خیلی سریع با هم ازدواج می‌کنند؛ اما بعد از مدتی با چالش‌هایی روبرو می‌شوند. این فیلم با ژانر کمدی-رمانتیک، مکالمه‌های ساده‌ای دارد که مناسب سطح مبتدی است. این سریال در سه فصل منتشر شده و برای یادگیری لغات و اصطلاحات در مورد عشق و دوستیابی هم بسیار مفید است.

4. The Protector:

داستان این سریال، دربارۀ یک مغازه‌دار جوان به نام هاکان در استانبول است که با یک دستور سرّی، وظیفۀ محافظت از شهر و میراث خانوادگی خود در برابر یک دشمن قدیمی را بر عهده دارد. ژانر فیلم، فانتزی – تخیلی است و در 4 فصل ارائه می‌شود. برخی از اصطلاحات قدیمی زبان ترکی در آن، برای زبان‌آموزان کمی چالش برانگیز بوده و تقریباً مناسب افراد با سطح زبان متوسط و پیشرفته است.

5. Love 101:

این سریال که تاکنون دو فصل آن ساخته شده، بازیگران نوجوانی دارد. بیشتر داستان آن در یک دبیرستان رخ می‌دهد و دربارۀ دوستی‌های واقعی و عشق است. داستان پنج دانش‌آموز سرکش و در معرض خطر اخراج، توجۀ مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. این پنج دانش‌آموز، سعی دارند کاری کنند تا تنها معلمی که از آن‌ها حمایت می‌کند، عاشق شود و برای همیشه در استانبول بماند.

اگر چه این خط داستانی کمی ساختگی به نظر می‌رسد، اما یک تجربه سرگرم‌کنندۀ است. فعالیت‌ها و زبان سادۀ فیلم، آن را به یکی از بهترین فیلم ها برای یادگیری زبان ترکی استانبولی کرده است. به طوری که حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند آن را به راحتی درک کنند.

6. Hercai :

داستان این سریال درام ترکی‌زبان، در شرق ترکیۀ امروزی می‌گذرد. اگرچه داستان در دوران مدرن اتفاق می‌افتد، اما همچنان می‌توانید فرهنگ و خانه‌های سنگی قدیمی که از گذشته حفظ شده‌اند را در فیلم ببینید. بازیگران با لهجۀ شرقی صحبت می‌کنند، اما درک زبان آن‌ها آسان است. با دیدن این فیلم علاوه بر تقویت زبان خود، شاهد فرهنگ و سنت‌های ترکیۀ شرقی نیز خواهید بود.

داستان، حول محور میران (مرد ثروتمند) و ریان (از بستگان فقیر یک مرد ثروتمند) می‌چرخد. هر چند بین این دو خانواده نفرت عمیقی وجود دارد، اما این دو جوان عاشق هم می‌شوند و داستان جذابی می‌سازند. این فیلم برای تقویت زبان ترکی، یادگیری مطالب و اصطلاحاتی دربارۀ روابط خانوادگی و خانواده‌ها، بسیار مفید است.

7. Binbir Gece Masalları :

این فیلم همراه با موسیقی کلاسیک و زیبا، مناظر دوست داشتنی استانبول را به نمایش می‌گذارد؛ از این رو یک فیلم خوب برای تماشا، قبل از بازدید از این شهر باستانی و در عین حال مدرن است. داستان فیلم در مورد یک زن بیوه و پسر بیمارش است که سرطان خون دارد. زبان و دیالوگ‌ها در این فیلم خیلی پیچیده نبوده و به راحتی قابل درک است..

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : حداقل B2

logo-header-felarise

با فلارایز به راحتی به هر زبانی که دوس داری صحبت کن

logo-header-felarise

پشتیبانی از 8 صبح تا 12 شب :

ثبت درخواست مشاوره رایگان