logo-header-felarise

دسته بندی

اطلاعات جامع آزمون‌های بین المللی زبان اسپانیایی در سال 2022

در چه سطحی از زبان اسپانیایی هستید؟ آیا به اعتبار بخشیدن به سطح زبان اسپانیایی خود فکر کرده‌اید؟

اگر مدتی پیش شروع به یادگیری این زبان کرده‌ و اکنون قصد دارید در دانشگاهی در پرو، اکوادور، بولیوی یا اسپانیا تحصیل کنید، باید به دنبال گذراندن آزمون‌های بین‌المللی زبان اسپانیایی باشید.

حتی اگر قصد مهاجرت کاری به کشورهای اسپانیایی‌زبان را داشته باشید نیز مدرک زبان اسپانیایی به کارفرما ثابت می‌کند که شما می‌توانید در آن کشور، به راحتی زندگی و کار کنید. دلیل شما هر چه که باشد، باید سطح زبان اسپانیایی خود را با دریافت و ارائۀ مدارک بین‌المللی نشان دهید. 

آشنایی با آزمون های زبان اسپانیایی

در ابتدا ممکن است انتخاب یکی از بهترین آزمون های زبان اسپانیایی، گیج‌کننده باشد و دقیقاً ندانید که هر کدام از آن‌ها، چه شرایطی دارند. به همین دلیل در این مقاله، ما ویژگی‌های اصلی سه آزمون رسمی اسپانیایی را بررسی کرده‌ایم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

آزمون DELE

مدرک DELE Diplomas de Español Como Lengua Extranjera یکی از مدارک زبان رسمی و شناخته‌شدۀ بین‌المللی است که سطح و میزان مهارت شما را در زبان اسپانیایی تضمین می‌کند.

شرکت در این آزمون که توسط موسسۀ سروانتس، موسسۀ اسپانیایی مسئول ترویج و گسترش زبان و فرهنگ اسپانیایی در سراسر جهان، برگزار می‌شود، برای تحصیل در بسیاری از دانشگاه‌های آمریکای لاتین و اسپانیایی یا کار در شرکت‌های اسپانیایی / مناطق اسپانیایی‌زبان ضروری است.

موسسۀ سروانتس از سال 1989، به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش اسپانیا، اقدام به صدور مدرک زبان کرده است. بنابراین آزمون DELE یکی از قدیمی‌ترین آزمون های زبان اسپانیایی محسوب می‌شود.

سطوح آزمون DELE:

امتحانات DELE در شش سطح زبان اسپانیاییA1-C2) ) و مطابق با چارچوب مرجع مشترک اروپایی‌زبان‌ها ارائه می‌شوند. در سطوح A1  تا C1، حداکثر امتیاز 100 است و داوطلب باید حداقل 30 نمره را در هر بخش دریافت کند تا به عنوان «قبول» شناخته شود. نمرۀ نهایی در تمام سطوح، به صورت PASS یا FAIL ارائه خواهد شد.

سطح A1:

این اولین سطح زبان اسپانیایی است که به زبان‌آموز برای شروع تحصیلات آکادمیک و بهبود زبان اسپانیایی، اعتماد به نفس می‌دهد. این سطح نشان می‌دهد که داوطلب قادر است با استفاده از زبان اسپانیایی، در موقعیت‌های روزمره و ساده با دیگران ارتباط برقرار کند. آزمون DELE  در سطح A1 شامل دو بخش است:

  • بخش اول: ریدینگ (45 دقیقه، 4 تسک) و رایتینگ (25 دقیقه، 2 تسک)؛
  • بخش دوم: لیسنینگ (20 دقیقه، 4 تسک) و اسپیکینگ (15 دقیقه)؛

سطح A2:

این سطح از آزمون های زبان اسپانیایی DELE ، شامل دو بخش است:

  • بخش اول: ریدینگ (60 دقیقه، 5 تسک) و رایتینک (50 دقیقه، 2 تسک)؛
  • بخش دوم: لیسنینگ (35 دقیقه،  5 تسک) و اسپیکینگ (15 دقیقه).

سطح B1:

در این سطح، داوطلب قادر به درک متون واضح و روشن با موضوعات شناخته‌شده و مرتبط با کار، تحصیل یا اوقات فراغت است. همچنین می‌تواند در کنار حرف زدن دربارۀ موضوعات مورد علاقه و بیان تجربیات و آرزوهای خود، به راحتی اظهار نظر کند. آزمون سطح B1 شامل دو بخش است:

  • بخش اول: ریدینگ (70 دقیقه، 5 تسک)، رایتینگ (60 دقیقه، 2 تسک)؛
  • بخش دوم: لیسنینگ ( 40دقیقه،  5 تسک) و اسپیکینگ (15 دقیقه + 15 دقیقه برای آماده‌سازی).

سطح B2:

این سطح، تسلط کافی و توانایی برقراری ارتباط داوطلب را نشان می‌دهد. او با رسیدن به سطح B2، می‌تواند متون واضح و دقیقی نوشته و با ذکر مزایا و معایب هر استدلال، از یک عقیده دفاع کند.

  • بخش اول: ریدینگ (70 دقیقه، 4 تسک)، رایتینگ ( 80 دقیقه، 2 تسک)؛
  • بخش دوم: لیسنینگ ( 40 دقیقه، 5 تسک) و اسپیکینگ ( 20 دقیقه + 20 دقیقه برای آماده‌سازی).

سطح C1:

این سطح از آزمون‌های بین‌المللی زبان اسپانیایی، تضمین‌کنندۀ پیشرفت زبان‌آموز است. متقاضی باید بتواند معنای متون تقریباً سخت را درک کند. همچنین دیگر نباید برای ساختن جمله، به دنبال کلمات بگردد و می‌تواند از زبان اسپانیایی، خیلی روان و موثر برای اهداف اجتماعی، تحصیلی و کاری خود استفاده کند.

  • بخش اول: ریدینگ ( 90 دقیقه، 5 تسک)، رایتینگ ( 80 دقیقه، 2 تسک)؛
    بخش دوم: لیسنینگ (50 دقیقه،  5 تسک) و اسپیکینگ ( 20 دقیقه + 20 دقیقه برای آماده‌سازی).

سطح C2:

این بالاترین سطح این آزمون است که صلاحیت زبانی متقاضی برای برقراری ارتباط مؤثر در هر موقعیتی را نشان می‌دهد. این سطح، شامل 3 بخش است:

  • بخش اول: ریدینگ و لیسنینگ (105 دقیقه، 6 تسک)؛
  • بخش دوم: مهارت لیسنینگ و ریدینگ و رایتینگ (150 دقیقه، 3 تسک)؛
  • بخش سوم: ریدینگ و اسپیکینگ (20 دقیقه + 30 دقیقه برای آماده شدن).

حداکثر امتیاز در این سطح نیز 100 است و متقاضی باید 60 درصد نمره را (حدأقل نمرۀ 20 در هر یک از 3 بخش) برای قبولی کسب کند.

high-school-student-taking-notes-while

روش آزمون DELE

این آزمون، فقط به صورت کاغذی و در مراکز معتبر برگزار می‌شود. در ایران نیز این آزمون در سطوح مختلف، با همکاری برخی موسسات به صورت محدود، در تاریخ‌ها و فواصل زمانی مشخص در طی یک سال برگزار می‌شود. آزمون DELE از سطوح A1 تا C2، مطابق با CEFR برگزار خواهد شد. داوطلبان باید از قبل، سطح مورد نظر را دلخواه خود انتخاب کنند تا در همان سطح، سنجیده شوند. 

نتایج آزمون و اعتبار مدرک DELE

به طور معمول، نتایج دو ماه بعد از تاریخ آزمون ارائه می‌شود و داوطلبان می‌توانند از طریق وب‌سایت  https://examenes.cervantes.es/es، به آن دسترسی داشته باشند؛ هر چند ارسال مدرک، زمان بیشتری طول می‌کشد.
مدرک DELE، به صورت مادام‌العمر در سطح بین‌المللی و سیستم‌های آموزشی رسمی، مؤسسات، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها و…، به رسمیت شناخته می‌شود. ارائه مدرک مادام‌العمر، DELE را به یکی از ارزشمندترین آزمون‌های بین‌المللی زبان اسپانیایی تبدیل کرده است.

شرایط شرکت در آزمون DELE

حداقل سن داوطلب برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان اسپانیایی DELE، 16سال است. البته برای کودکان 11 تا 17 ساله نیز یک آزمون جداگانه DELE برگزار می‌شود که شامل دو آزمون در سطوح A1 و A2/B1 است. داوطلب برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های اسپانیایی‌زبان، به حداقل سطح B2 در آزمون زبان DELE نیاز دارد.

هزینه آزمون DELE

هزینه‌های آزمون DELE در هر کشور متفاوت است؛ با این حال به طور کلی، قیمت آزمون از 490 یورو برای آزمون سطح پایه شروع شده و تا حدود 980 یورو برای آزمون‌های پیشرفته ادامه دارد. داوطلبان برای اطلاع از هزینه‌های دقیق، باید با مراکز آزمون خود در ایران تماس بگیرند.

آزمون CELU

آزمون CELU ( Certificado de Español Lengua y Uso ) نیز یکی از گزینه‌های پیش روی شما برای اثبات میزان مهارت زبان اسپانیایی است که بیشتر، بر زبان و فرهنگ اسپانیا تمرکز دارد. اگر قصد دارید یک مهارت آمریکای لاتین خود را تست کنید، آزمون CELU آرژانتین بهترین انتخاب است. مدرک این آزمون، توسط وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجۀ آرژانتین و همچنین موسسات آموزشی واقع در آمریکای لاتین، برزیل، ایتالیا و چین، به رسمیت شناخته می‌شود.

سطوح آزمون CELU

این آزمون با هدف تأیید سطحی از تسلط زبانی داوطلب برگزار می‌شود. بنابراین، داوطلب باید بتواند موقعیت‌های مختلف را درک کند. به طور کلی، این آزمون به سه سطح تقسیم شده و نمرۀ قبولی، فقط در دو سطح متوسط و پیشرفته ارائه می‌شود و سطح B1‌، مردود خواهد شد.  

  • تسلط عملکردی: نمرۀ قبولی داوطلب در سطح B1 است؛
  • تسلط کاری یا متوسط: نمرۀ قبولی داوطلب در سطح B2 است؛
  • تسلط حرف‌ ای یا پیشرفته: نمرۀ قبولی داوطلب در سطح C1 است.

به داوطلبانی که موفق به کسب نمرۀ قبولی نشوند، هیچ سطح یا نمره‌ای تعلق نمی‌گیرد.

مهارت‌های آزمون CELU

به طور کلی در آزمون‌های بین‌المللی زبان اسپانیایی CELU، مهارت‌های زبانی در دو بخش ارزیابی می‌شوند:

بخش اول) رایتینگ:

این بخش، مهارت‌های ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ را در 3 ساعت ارزیابی می‌کند. در این قسمت، داوطلب ابتدا به یک فایل صوتی گوش داده و سپس باید یک مقاله برای مخاطبی غیر رسمی یا رسمی بنویسید.
درمرحلۀ بعدی، داوطلب باید 3 متن را خوانده و بر اساس آن، 3 متن دیگر را در قالب مقاله، نامه یا گزارش بنویسد. نوع متون، متنوع بوده و شامل مواردی مثل بیوگرافی، اخبار، مقالات، داستان‌هایی با موضوعات آکادمیک و… هستند.

بخش دوم) شفاهی:

این بخش نیز مهارت‌های ریدینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ را می‌سنجد. زمان این قسمت، 15 تا 20 دقیقه است که در آن، 2 معلم دربارۀ علاقه‌مندی‌ها، برنامه‌های آینده و…، با داوطلب مصاحبه می‌کنند. همچنین داوطلب باید یک متن کوتاه را خوانده و دربارۀ آن صحبت کند.  

در این بخش از آزمون های زبان اسپانیایی، میزان مهارت داوطلب در استفاده از مهارت‌های زبانی، تلفظ صحیح، رعایت قواعد گرامری و همچنین روان بودن مکالمه، ارزیابی می‌شود.

شرکت در آزمون CELU

شرکت در این آزمون، شرایط خاصی ندارد و فقط داوطلب باید در سطحی متوسط با زبان اسپانیایی آشنا باشد. همچنین سن او نیز باید بیشتر از 16 سال بوده و دست کم 3 سال تحصیلات دبیرستانی یا EGB3 طبق سیستم آموزشی فعلی آرژانتین را گذرانده باشد.

تاریخ آزمون CELU

معمولاً آزمون CELU در ماه‌های ژوئن و نوامبر برگزار می‌شود. درخواست برای ثبت‌نام در آزمون، 3 ماه قبل از تاریخ امتحان آغاز شده و به مدت 1 ماه نیز باز می‌ماند. نتایج، 2 ماه پس از تاریخ آزمون منتشر شده و اعتباری مادام‌العمر دارند.  

girl-student

آزمون SIELE 

آزمون SIELE، تمام چهار مهارت اصلی زبانی در اسپانیایی (خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن) را برای تأیید سطح زبان بر اساس چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان‌ها CEFR) )، ارزیابی می‌کند. میزان مهارت داوطلب در آزمون‌های بین‌المللی زبان اسپانیایی SIELE، با امتیازی که از آزمون می‌گیرند مشخص می‌شود و مدرک آن نیز مربوط به یک سطح خاص است.

این آزمون پرطرفدار، اولین بار در سال 2016 برگزار و توسط موسسۀ سروانتس، UNAM، دانشگاه سالامانکا و دانشگاه بوئنوس آیرس تأیید شد. این آزمون همچنین توسط موسسات CRUE، ACLES، CNCP و Seal of Biliteracy نیز به رسمیت شناخته می‌شود.

سطح آزمون SIELE:

آزمون SIELE، سطح تسلط زبان اسپانیایی را برای سنین مختلف و افرادی که اسپانیایی را به عنوان زبان دوم انتخاب کرده‌اند یا افراد بومی، به طور یکسان تأیید می‌کند. این آزمون زبان اسپانیایی، دارای پنج سطح است. 
هرچند سطح مورد قبول بر اساس هر دانشگاه متفاوت است، اما به طور کلی برای دریافت مدرک لیسانس یا ورود به دانشگاه‌های اسپانیایی‌زبان، دریافت حداقل سطح B1 آزمون‌های بین‌المللی زبان اسپانیایی ضرورت دارد. 

مهارت‌های آزمون SIELE:

آزمون بین‌المللی SIELE، شامل 4 مهارت است که تمام جنبه‌های تسلط زبان اسپانیایی را پوشش می‌دهد:

  • درک مطلب یا ریدینگ (RC)
  • لیسنینگ (LC)
  • نوشتاری و تعاملی (WEI)
  • اسپیکینگ (OEI)

داوطلبان اجازه دارند که در تمامی بخش‌های آزمون یا مهارت‌های مستقل آن شرکت کنند. آزمون کامل، دارای ترتیب ثابت و از پیش‌تعیین‌شده (مطابق ترتیب بالا) با مدت زمان 3 ساعت و 15 دقیقه (با احتساب زمان استراحت) است. مدت زمان هر آزمون به طور جداگانه، به شرح زیر خواهد بود:

درک مطلب یا ریدینگ (RC) (60 دقیقه): 

این آزمون شامل 5 تسک و در مجموع، 38 سوال است. داوطلب، متن‌هایی با موضوعات مختلف را می‌خواند و به سوالات پاسخ می‌دهد. حداکثر امتیاز در این مهارت، 250 است.

لیسنینگ (LC) (55 دقیقه):

این آزمون شامل 6 تسک و در مجموع، 38 سوال است. داوطلب به فایل صوتی گوش داده و طی 55 دقیقه، به سوالات پاسخ می‌دهد. حداکثر امتیاز در این مهارت نیز 250 است که به صورت خودکار تعیین می‌شود.

نوشتاری و تعاملی (WEI) (50 دقیقه):

این آزمون شامل 2 تسک است و داوطلب باید دو متن را مطابق با دستورالعمل ارائه‌شده بنویسد. پاسخ‌های داوطلب ذخیره شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. حداکثر امتیاز رایتینگ، 250 است.

اسپکینگ (OEI) (15 تا 20 دقیقه):

آزمون اسپکینگ از 5 تسک تشکیل شده است. داوطلب پاسخ‌های خود را ثبت کرده و دو ارائۀ شفاهی خواهد داشت. پاسخ‌های این بخش ذخیره شده و متعاقباً مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. حداکثر امتیاز این بخش نیز 250 است.
همانطور که گفته شد، داوطلبان می‌توانند به دلخواه، فقط برخی از مهارت‌های اسپانیایی خود را ارزیابی کنند. بدین منظور، داوطلب باید از بین ترکیب‌های زیر، یکی را انتخاب کند:

  • RC + LC
  • RC + WEI
  • LC + OEI
  • OEI

اعتبار مدرک آزمون SIELE

مدرک زبان SIELE، به مدت 5 سال اعتبار داشته و به صورت آنلاین ارائه می‌شود. حداکثر تا سه هفته بعد از تاریخ آزمون، ایمیلی مبنی بر آماده بودن نتایج آن ارسال خواهد شد. سپس داوطلبان می‌توانند در سایت www.siele.org، نتایج خود را دیده و یک گواهی یا گزارش نمره را بسته به حالت انتخابی، دانلود کنند. مدرک آزمون شامل نمرات هر مهارت، معادل سطح CEFR و مجموع نمرۀ آزمون است.

ثبت‌نام و برگزاری آزمون SIELE

آزمون SIELE بر خلاف آزمون DELE که فقط به صورت کاغذی برگزار می‌شود، به شکل آنلاین و در مراکز معتبر ارائه خواهد شد. از آنجا که این یک آزمون فردی است، تاریخ آن بر اساس شرایط مرکز، متفاوت خواهد بود.
این بدان معناست که شما می‌توانید این آزمون را هر زمان که بخواهید، در یکی از مراکز معتبر انجام داده و تنها کافیست دست کم 48 ساعت قبل از آزمون، ثبت نام کنید. مراکز رسمی آزمون SIELE، تقریباً هر ماه این آزمون را برگزار می‌کنند. حداقل سن داوطلب برای شرکت در SIELE نیز باید 13 سال باشد.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : حداقل B2

logo-header-felarise

با فلارایز به راحتی به هر زبانی که دوس داری صحبت کن

logo-header-felarise

پشتیبانی تلفنی 8 صبح تا 8 عصر :