logo-header-felarise

دسته بندی

مدارک بین المللی زبان سوئدی

بسته به هدف شما از یادگیری زبان سوئدی، مدت زمان مطالعه و مدرکی که باید کسب کنید، تا حدی متفاوت خواهد بود. برای تحصیل در سوئد، باید در سطوح پیشرفتۀ زبان سوئدی باشید؛ اما برای کار، احتمالاً سطوح متوسط نیز قابل قبول است.

به طور کلی، دریافت مدرک بین المللی زبان سوئدی برای کار و تحصیل ضروری است. در این مطلب از فلارایز، به 2 مدرک مهم و بین المللی برای اینکه نشان بدهد شما می‌توانید به این زبان صحبت کنید، بنویسید و با دیگران ارتباط برقرار کنید، اشاره شده است.  

آزمون های بین المللی زبان سوئدی

سوئدی یک زبان اسکاندیناویایی بسیار جذاب و پرطرفدار محسوب می‌شود که طی چند سال گذشته، به یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در اروپا تبدیل شده و برای تحصیل و پیدا کردن فرصت شغلی در این کشور، ضروری است. در ادامه به مهم‌ترین آزمون‌های زبان سوئدی و شرایط هرکدام می‌پردازیم.

آزمون TISUS

اگر قصد ادامۀ تحصیل در دانشگاه‌های سوئد را دارید، می‌توانید آزمون TISUS (Swedish Test for University Studies ) را برای نشان دادن سطح قابل قبول مهارت‌های زبانی خود جهت ارائه به دانشگاه، انتخاب کنید.

مدرک آزمون TISUS، توسط تمام دانشگاه‌های سوئد به عنوان یک مدرک معتبر برای اثبات مهارت‌های زبانی به رسمیت شناخته شده است. در این آزمون که در سطح پیشرفته و با توجه به نیازهای زبانی دانشجویان و استادان دانشگاه طراحی شده است، مهارت‌های شفاهی و نوشتاری شما در سه بخش خواندن، نوشتن و صحبت کردن، به طور کامل مورد آزمایش قرار می‌گیرد. 

حتما این مطلب را بخوانید: بهترین کتاب‌های خودآموز زبان سوئدی

بخش‌های مختلف آزمون TISUS:

خواندن (75 دقیقه)

داوطلبان باید با خواندن یکسری متن، به انواع سوالاتی که درک مطلب را می‌سنجند، پاسخ دهند. پاسخ دادن به سوالات نیاز به درک واژگان، متن و محتوای کلی دارد.

نوشتن (150 دقیقه)

در این قسمت، داوطلب باید یک متن با حدود 400 کلمه در مورد نمودارها یا یک موضوع، بنویسد. همچنین باید بتواند در مورد موضوعات مطرح شده بحث، استدلال، توصیف یا مقایسه کند. برای این بخش از آزمون، راهنمایی‌های لازم در خصوص هدف، ژانر و مخاطب داده می‌شود.

صحبت کردن (30 تا 40 دقیقه)

در بخش اسپکینگ یا صحبت کردن، داوطلبان توسط دو ممتحن مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. یکی از ممتحن‌ها با متقاضیان صحبت کرده و دیگری سطح آن‌ها را ارزیابی می‌کند. داوطلب مانند یک مصاحبۀ واقعی، آزمون را با معرفی خود شروع می‌کند. ادامۀ مکالمه با ممتحن نیز بر اساس دستورات بصری و متنی انجام خواهد شد.

سؤالات ممتحن به منظور سنجش توانایی داوطلب در توصیف، استدلال، فرضیه و تحلیل مطرح می‌شود. استفاده از استراتژی‌های ارتباطی نیز به عنوان بخش مهمی از مهارت‌های تعاملی، در نظر شده است.

excited-female-student-feels-euphoric-celebrating

حتما این مطلب را بخوانید: یادگیری زبان سوئدی چقدر طول می کشد؟

سطوح آزمون TISUS:

سطوح آزمون TISUS مطابق با استاندارد CEFR نیست. معمولاً آزمون‌های زبانی که واجد شرایط بودن برای تحصیلات دانشگاهی را نشان می‌دهند، آزمون‌هایی در سطح C1 یا C2 هستند. این آزمون نیز در سطح C1‌ قرار دارد. 

زمان و مکان برگزاری آزمون TISUS:

در ایران، این آزمون توسط موسسۀ خاصی برگزار نمی‌شود و فقط سفارت سوئد آن را برگزار می‌کند. برای اطلاع از زمان برگزاری آزمون، می‌توانید با سفارت سوئد در تهران تماس بگیرید. هزینۀ آزمون در سوئد، 1600 کرون است. اما در سایر کشورها این هزینه کمی بالاتر بوده و در ایران نیز با توجه به نرخ روز ارز محاسبه می‌شود.

اعلام نتایج آزمون TISUS:

اگر داوطلب فقط در یک قسمت مردود شود، می‌تواند تا یک سال، مجدداً و فقط برای ارزیابی خود در آن مهارت، دوباره در آزمون TISUS شرکت کند. اما اگر در دو مهارت مردود شود، باید دوباره برای هر سه مهارت در آزمون شرکت کند. به طور کلی برای دریافت مدرک بین المللی زبان سوئدی TISUS، کسب نمرۀ قبولی در سه بخش آزمون ضروری است.

به طور معمول، نتیجۀ آزمون در عرض سه هفته منتشر می‌شود و تنها دو نمره به زبان‌آموزان ارائه خواهد شد: 

  • قبولی (Godkänd)؛
  • مردود (Underkänd). 

داوطلبان تقریباً یک هفته قبل از تاریخ برگزاری، دعوتنامۀ حضور در آزمون را با جدول زمانی آن دریافت خواهند کرد. همچنین از موضوعاتی که در بخش اسپیکینگ پوشش داده می‌شوند نیز مطلع خواهند شد.

انصراف از آزمون TISUS

توجه داشته باشید که هزینۀ آزمون به داوطلبانی که به هر دلیلی تصمیم دارند در آزمون شرکت نکرده یا در تاریخی که رزرو کرده‌اند، برای آن مراجعه نکند، بازپرداخت نخواهد شد. از طرفی امکان انتقال هزینه به یک آزمون یا شخص دیگر نیز وجود ندارد.

هزینۀ آزمون TISUS فقط در صورتی بازگردانده می‌شود که داوطلب، دلیل موجه داشته باشد. مثلاً به دلیل بیماری، نتواند در آزمون شرکت کند که صحت این امر نیز باید توسط گواهی پزشک، تأیید شود. داوطلبان به محض دریافت درخواست انصراف و با کسر هزینه‌های اداری (سفارش چاپ برگه‌های آزمون، رزرو محل آزمون و…)، می‌توانند بقیۀ پول خود را دریافت کنند.

آزمون Swedex

آزمون Swedex، یک آزمون بین‌المللی برای سنجش سطح زبان سوئدی است. این آزمون، مطابق چارچوب مرجع مشترک زبان اروپایی بوده و در سه سطح مختلف، برگزار می‌شود. آزمون استاندارد Swedex با همکاری کمیسیون اروپا، Folkuniversitetet و موسسۀ سوئد، برگزار خواهد شد.

برگزاری این آزمون در ایران نیز زیر نظر سازمان سنجش کل کشور صورت گرفته و برگه‌های داوطلبان، به دفتر مرکزی آزمون در سوئد فرستاده می‌شود. در ادامه، جزئیات مرتبط با اخذ مدرک بین‌المللی زبان سوئدی  Swedexآورده شده است.

سطوح آزمون Swedex

هنگامی که آزمون Swedex برای اولین بار در سال 2003 برگزار شد، یک نظرسنجی در کشورهای مختلف اروپایی نشان داد که بالاترین میزان تقاضا، برای دو سطح A2 و B1 وجود دارد. بنابراین تا سال 2010، آزمون‌ها فقط در این دو سطح برگزار می‌شدند.

اما رفته رفته، علاقه‌مندان بیشتری خواستار برگزاری آزمون در سطوح بالاتر شدند. از این رو در سال 2011 سطوح آزمون SWEDEX تا B2 برگزار شد و از سال 2018، به دلیل افزایش تقاضا، آزمون در سطح C1 نیز برگزار می‌شود. 

سطح A2‌ یا مبتدی:

  • توانایی درک کلمات و عبارات ساده در مورد موضوعات آشنا مانند خانواده، خانه، تحصیل و کار؛
  • توانایی ارتباط ساده و حرف زدن در مورد خود؛
  • توانایی ارتباط با دیگران به روش ساده و مکالمۀ آرام و واضح.

سطح B1‌ یا کاربر مستقل:

  • توانایی درک موارد ضروری به زبان استاندارد و واضح؛
  • مناسب برای سفر و گفتگوهای روزمره؛
  • توانایی شرکت در تجربیات و رویدادها، بدون آمادگی قبلی؛
  • توانایی توصیف رویاها، امیدها و بیان نظرات؛
  • توضیح دادن در مورد اهداف خود.

سطح B2‌ یا کاربر مستقل:

  • توانایی درک عبارات اصلی متون پیچیده؛ 
  • درک موضوعات انتزاعی در حوزۀ تخصصی خود؛ 
  • توانایی بحث کردن؛
  • داوطلب می تواند کاملا آزادانه، خودجوش و راحت صحبت کند؛  
  • توانایی ارتباط با افراد بومی در مورد موضوعات مختلف؛
  • بیان نظرات به روشنی و باجزئیات و گفتن جوانب مثبت یا منفی موضوعات متفاوت.

exams-cropped-view-students-writing-test

زمان برگزاری و هزینه آزمون Swedex:

مدرک این آزمون، هم در کشور سوئد و هم در سطوح بین‌المللی قابل ارائه است. از این مدرک، می‌توان برای استخدام و تحصیل در سوئد استفاده کرد. هر چند دریافت مدرک بین‌المللی زبان سوئدی Swedex، به معنی واجد شرایط بودن برای تحصیل در دانشگاه های سوئد نیست، زیرا هر دانشگاه ممکن است آزمون مخصوص خود را نیز داشته باشد!

این آزمون در سوئد و همچنین سایر کشورها برگزار می‌شود و داوطلبان می‌توانند چندین بار در سال، در آن شرکت کنند. هزینۀ شرکت در آزمون نیز به محل برگزاری آن بستگی دارد.

مهارت‌های آزمون SWEDEX:

آزمون SWEDEX، با سنجش مهارت‌های اولیۀ زبان یعنی گوش دادن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن، میزان مهارت‌های زبانی داوطلب را در هر قسمت، به خوبی نشان می‌دهد. آزمون به صورت فردی و گروهی برگزار می‌شود.

مهارت‌های گرامر و واژگان، خواندن، شنیدن و نوشتن نیز به صورت گروهی برگزار خواهد شد. ارزیابی مهارت شفاهی یا صحبت کردن برای سطح A2، به صورت یک امتحان انفرادی است؛ در حالی که این امتحان برای سطوح B1 و B2، به صورت دونفره برگزار خواهد شد.

مدت زمان برگزاری آزمون SWEDEX:

مدت زمان برگزاری در سطوح آزمون  SWEDEXمتفاوت است. در زمان‌هایی که در ادامه ذکر کرده‌ایم، استراحت بین دو آزمون محاسبه نشده است. است، بنابراین، در مجموع با در نظر گرفتن زمان استراحت، مدت زمان کلی آزمون 30 تا 60 دقیقه بیشتر از موارد زیر خواهد بود.

سطح A2: 2 ساعت و 25 دقیقه (2 ساعت برای مهارت‌های شنیداری و نوشتن و حدود 25 دقیقه برای مهارت صحبت کردن)؛

سطح B1: 3 ساعت و 10 دقیقه (3 ساعت برای مهارت‌های شنیداری و نوشتن و حدود 10 دقیقه برای مهارت صحبت کردن)؛

سطح B2: 2 ساعت و 55 دقیقه (3 ساعت برای مهارت‌های شنیداری و نوشتن و حدود 55 دقیقه برای مهارت صحبت کردن)؛

سطح C1: 5 ساعت.

قبولی و دریافت مدرک آزمون SWEDEX 

داوطلبان برای قبولی، باید در هر دو بخش آزمون (کتبی و شفاهی) دست کم 60 درصد نمره را دریافت کرده باشند. نتایج آزمون‌های سطح A2 و B1 به شرح زیر است:

  • قبول‌شده با تمایز ویژه یا خیلی خوب (mycket väl godkänd)؛
  • قبولی با تمایز یا خوب (väl godkänd)؛
  • قبول(godkänd).

مهارت‌های خواندن، شنیداری، گرامر و واژگان برای دو سطح A2 و B1، بر اساس پاسخ‌های صحیح ارزیابی می‌شوند. در این دو سطح، امتیازهای داوطلب در مهارت‌های خواندن، شنیدن، گرامر و واژگان جمع می‌شوند و سیستم آن به گونه‌ای است که نمرۀ پایین‌تر در یکی از این بخش‌ها، با نمرۀ بالاتر در قسمت دیگر جبران خواهد شد.

داوطلب برای قبولی در آزمون و دریافت مدرک بین‌المللی زبان سوئدی SWEDEX، باید 60% نمره هر دو بخش (کتبی و شفاهی) را دریافت کند. برای دو سطحB2  و C1 فقط دو حالت قبولی (godkänd) و مردود (Fail )وجود دارد. اما برای هر مهارت به طور جداگانه، سه نمرۀ قبولی، حد نصاب و مردود در نظر گرفته می‌شود. داوطلب باید حداقل در سه مهارت، نمره قبولی و در یک مهارت، نمرۀ حد نصاب را دریافت کند تا بتواند در آزمون قبول شود. 

 
داوطلبان پس از قبولی در SWEDEX،  مدرک آن را با نتایج کسب‌شده دریافت خواهند کرد. این گواهینامه توسط مرکز آزمون SWEDEX در کشور سوئد و 3 تا 4 هفته پس از تاریخ آزمون، صادر می‌شود. گواهینامۀ الکترونیکی نیز در صورت درخواست از قبل، قابل صدور است. 

در صورت مفقود شدن مدرک آزمون زبان SWEDEX، با پرداخت هزینۀ لازم، یک نسخه از آن برای شما صادر می‌شود. در مدرک جدید، با یک علامت‌گذاری نشان داده شده است که یک نسخۀ کپی است.

مقررات برگزاری آزمون SWEDEX:

آزمون SWEDEX، چندین بار در سال در کشورهای مختلف از جمله ایران برگزار می‌شود. حداقل تعداد درخواست جهت برگزاری آزمون در یک مرکز، 10 نفر است. اگر یک مرکز کمتر از 10 داوطلب داشته باشد، آزمون در شهر دیگری برگزار خواهد شد. حداقل سن برای گذراندن این آزمون نیز 14 سال است.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : حداقل B2

logo-header-felarise

با فلارایز به راحتی به هر زبانی که دوس داری صحبت کن

logo-header-felarise

پشتیبانی از 8 صبح تا 12 شب :

ثبت درخواست مشاوره رایگان