logo-header-felarise

دسته بندی

با مدارک بین المللی زبان ترکی استانبولی آشنا شوید

زبان رسمی کشور ترکیه، ترکی استانبولی است که میلیون‌ها نفر در داخل و خارج از این کشور با آن صحبت می‌کنند. اگرچه قبلاً از الفبای ترکی عثمانی برای نوشتار زبان ترکی استفاده می‌شد، اما در حال حاضر از الفبای لاتین استفاده می‌شود که یادگیری آن را برای زبان آموزان آسان‌تر کرده است.

گذراندن آزمون‌های بین‌المللی زبان ترکی و دریافت گواهی‌نامه‌های معتبر، مجوز ورود به دانشگاه‌ها یا کار در ترکیه است. در ادامهٔ این مطلب به توضیح تمامی این آزمون‌ها و جزئیات مربوط به آن‌ها می‌پردازیم.

انواع آزمون‌های زبان بین المللی زبان ترکی استانبولی

برای سنجش میزان مهارت زبانی افراد غیر ترک زبان، آزمون‌های بین‌المللی مختلفی طراحی شده است. این آزمون‌ها مانند TÖMER، TYS، YOS و ALES در چارچوب‌های متفاوت برای تعیین سطح زبان‌‌آموز زبان ترکی برگزار می‌شود. با گذراندن دوره‌های آموزشی مختلف و دریافت مدرک زبان ترکی استانبولی می‌توانید در دانشگاه‌های ترکیه در مقاطع مختلف تحصیل کنید.

آزمون TÖMER

یکی از معتبرترین مدارک زبان ترکی استانبولی، گواهی‌نامهٔ  TÖMER بوده که پیش‌نیاز اصلی برای ورود به بسیاری از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه است. امتحان زبان ترکی استانبولی TÖMER مخفف Turkish Language Learning Center (مرکز آموزش زبان ترکی) است و مانند مدرک زبان انگلیسی تافل و آیلتس برای تحصیل در ترکیه و ورود به دانشگاه های این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. این مدرک به طور رسمی دانش و تسلط شما را در زبان ترکی نشان می‌دهد.

معرفی آزمون TOMER

ترکیه نیز مانند سایر کشورها دارای مدرک بین‌المللی زبان ترکی برای پذیرش در دانشگاه‌های خود است و ارائهٔ حداقل سطح TOMER B1 طبق قوانین پذیرش دانشگاه‌ها الزامی است. آزمون تومر از سطح A1 تا سطح C1 را شامل می‌شود و مجموع نمرات شما آن نشان‌دهندهٔ سطح شما در زبان ترکی است.

چهار مهارت اصلی [یعنی خواندن، نوشتن، صحبت‌کردن و گوش‌دادن] در امتحان زبان ترکی استانبولی تومر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این آزمون به دو صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود.

سطح بندی آزمون TOMER

آزمون تومر دارای چهار مدرک ابتدایی، متوسط، متوسطه به بالا و دیپلم است که دو مورد اول برای سطوح ابتدایی و متوسط و دو مدرک دیگر برای سطوح متوسطه به بالا و پیشرفته صادر می‌شود. سطح A1 تا A2‌ مدرک ابتدایی (Elementary)، سطح B1 مدرک متوسط ( Intermediate )، سطح B2 ( Upper-Intermediate) و سطح C1 مدرک دیپلم زبان ترکی را شامل می‌شود.

سطح A1: زبان‌آموز در سطح A1 توانایی عمومی برای برقراری ارتباط و پاسخگویی به سوالات ساده را دارد.

سطح A2: زبان‌آموز در سطح A2 دارای مهارت‌های زبانی اولیه است و توانایی صحبت دربارهٔ موضوعات ساده را دارد.

سطحB1وB2: زبان‌آموز در سطوح B1 و B2 آزمون تومور، مهارت‌های لازم برای رویارویی با موقعیت‌های روزمره و دانش مناسب برای توصیف موضوعات مختلف را دارند.

سطح C1: در نهایت با مدرک بین‌المللی زبان ترکی استانبولی در سطح C1، دیپلم تومر را دریافت می‌کنید. اعتبار دیپلم تومر مادام‌العمر است و تسلط کامل به زبان ترکی را برای زندگی و تحصیل در دانشگاه نشان می‌دهد.

سطح آزمون تومر درخواست شده با توجه به دانشگاه و رشته‌های مختلف متفاوت است:

  • مثلا، C1 برای رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مورد نیاز است.
  • مدرک B1-B2 نیز ممکن است برای برخی از رشته‌های مهندسی کافی باشد.
  • برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، حداقل سطح B2 مورد نیاز است.

turkish-exams

آزمون TYS

آزمون مهارت زبان ترکی یا Turkish Proficiency Exam TYS)) آزمونی است که توسط مؤسسه یونس امره مطابق با چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها برگزار می‌شود. این آزمون مهارت زبانی افرادی را که ترک‌زبان نیستند، می‌سنجد و از طریق آن می‌توان برای ثبت نام یا اخذ پذیرش در موسسات آموزشی ترکیه اقدام کرد.

معرفی آزمون  TYS

آزمون TYS یکی از مدارک بین‌المللی زبان ترکی استانبولی است که دانش و مهارت‌های این زبان را ارزیابی می‌کند. زبان‌آموزانی که با موفقیت این آزمون را گذرانده باشند، عموماً نیازی به شرکت در کلاس‌های زبانی که در موسسات آموزش عالی ترکیه برگزار می‌شود، ندارند.

TYS زبان ترکی را در چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت‌کردن و گوش‌دادن ارزیابی می‌کند. آزمون TYS در ۲ بخش برگزار می شود:

بخش اول: شامل سوالات لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ است؛

بخش دوم: آزمون اسپیکینگ برگزار می‌شود و داوطلب باید به سوالات به صورت شفاهی پاسخ دهد.

  • آزمون TYS سه بار در سال در ماه‌های ژانویه، مه و سپتامبر برگزار می‌شود.
  • مدت زمان برگزاری این آزمون 180 دقیقه است که شامل 80 سوال می‌شود.
  • نتایج آزمون TYS، 15 روز بعد از آزمون اعلام می‌شود.
  • این مدرک بین المللی زبان ترکی استانبولی به مدت 2 سال معتبر بوده و هزینهٔ آن در هر کشوری متفاوت است.

سطح بندی آزمون  TYS

امتیاز کل این آزمون 100 بوده که هر بخش دارای 25 امتیاز است. حداقل 50% در هر بخش، یعنی 5/12 امتیاز برای دریافت مدرک TYS مورد نیاز است.

  • برای دستیابی به سطح B2 نمرهٔ کل بین 55 تا 70 مورد نیاز است.
  • برای دستیابی به سطحC1 نمرهٔ کل بین 71 تا 88 مورد نیاز است.`
  • برای رسیدن به سطح C2  نمرهٔ کل بین 89 تا 100 مورد نیاز است.

جدول خلاصهٔ آزمون TYS

مهارت زمان (دقیقه) تعداد سوالات نوع سوالات
ریدینگ 60 40 چندگزینه‌ای و درست و غلط
لیسنینگ 45 30 چندگزینه‌ای و درست و غلط
رایتینگ دو بخش 20 و 40 دقیقه‌ای 3 تشریحی
اسپیکینگ 15 8 شفاهی

آزمون YOS

آزمون YÖS (International Students Exam) مختص دانشجویان بین‌المللی است که قصد تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی در موسسات آموزش عالی ترکیه را دارند. از مدرک امتحان زبان ترکی استانبولی  YÖSمی‌توان برای درخواست بورسیه‌های تحصیلی موسسات آموزش عالی مختلف برای دانشجویان بین‌المللی استفاده کرد.

این آزمون تا سال 2010 توسط مرکزÖSYM) ) Student Selection and Placement Center  برگزار می‌شد. اما از سال 2011 وزارت آموزش عالی ترکیه تصمیم گرفت نظارت بر این آزمون را به دانشگاه های ترکیه واگذار کند؛ به طوری که هر دانشگاه آزمون YÖS مخصوص به خود را سازماندهی می‌کند.

معرفی آزمون YOS

از سال 2011 – که اولین آزمون YÖS بدون نظارت وزارتخانه برگزار شد – دیگر سوالات این آزمون برای همهٔ دانشگاه‌ها یکسان نیست. البته بسیاری از دانشگاه‌ها مدرک آزمون YÖS دانشگاه‌های دیگر را می‌پذیرند و تنها چند دانشگاه محدود فقط دانشجویانی را پذیرش می‌کنند که در آزمون این دانشگاه‌ها شرکت کرده باشند.

آزمون YÖS شامل سه تست پایه‌ای است:

  1. آزمون مهارت‌ هوش یا IQ
  2. آزمون ریاضیات
  3. آزمون ریاضیات مهندسی

برخی از دانشگاه‌ها ممکن است در آزمون خود سنجش زبان ترکی را نیز بگنجانند که در این حالت دانشجو در هنگام ثبت‌نام در دانشگاه از ارائهٔ مدرک آزمون زبان ترکی جداگانه معاف می‌شود. در آزمون مهارت‌های زبانی، اساس زندگی روزمره و مهارت‌های ارتباطی اولیهٔ داوطلب سنجیده می‌شود.

این بخش شامل سوالات زیادی دربارهٔ گرامر زبان ترکی و برخی از اصطلاحات، ضرب‌المثل‌ها و عبارات معمول مورد نیاز زندگی روزانه در کشور ترکیه است. علاوه بر ارائهٔ مدرک زبان ترکی می‌توانید با ارائهٔ مدرک آیلتس یا تافل نیز در بعضی از دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنید.

برخی از دانشگاه‌ها ممکن است دروسی مانند فیزیک، شیمی و… را نیز به مواد امتحانی خود اضافه کنند. تمام شرایط آزمون و مواد امتحانی در سایت دانشگاه‌ مورد نظر شما نوشته شده است.

همچنین بسیاری از دانشگاه‌ها آزمون را به زبان‌های دیگر مانند انگلیسی، عربی، آلمانی و… نیز برگزار می‌کنند و داوطلب می‌تواند در زمان ثبت‌نام زبان مورد نظر خود را انتخاب کند.

هر دانشگاهی فقط سالی یک‌بار آزمون YÖS را برگزار می کند؛ بنابراین توجه به زمان ثبت‌نام و از دست ندادن آن مهم است. معمولا ثبت نام در آزمون YÖS از ماه اول تا ماه پنجم سال میلادی ادامه دارد و آزمون‌ها از ماه چهارم تا پایان ماه ششم هر سال برگزار می‌شوند. هر دانشگاه تاریخ ثبت‌نام و آزمون را مطابق با برنامه‌های خود تعیین می‌کند.

سطح بندی آزمون YOS

نمرهٔ کل آزمون YÖS در مجموع سه بخش، 100 است. متقاضیان با کسب حداقل 50 امتیاز از آزمون می‌توانند وارد موسسات آموزشی شوند. برای شرکت در برنامه‌های آموزش آزاد و از راه دور، داوطلب باید حداقل 30 امتیاز از این آزمون را کسب کند.

برای قبولی در بهترین دانشگاه‌های ترکیه هدف خود را کسب نمرهٔ بالای 90 قرار دهید؛ زیرا رقابت شدیدی برای برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه استانبول وجود دارد.

در برخی از دانشگاه‌های دولتی، به دلیل رقابت شدید بین داوطلبان، عوامل دیگری مانند نمرات دبیرستان یا سایر مدارک تحصیلی نیز نقش مهمی در اخذ پذیرش خواهد داشت.

در بعضی از دانشگاه‌ها آزمون YOS نمرهٔ منفی دارد؛ به طوری که هر چهار سوال غلط یک سوال صحیح را حذف می‌کند.

در جدول زیر خلاصهٔ آزمون YÖS آورده شده است:

نوع مهارت تعداد سوالات نوع سوالات
هوش 45 تا 55 سوالات تست هوش
ریاضی 30 مباحث پایه ریاضی مانند توابع، مثلثات، لگاریتم، مشتقات و انتگرال
ریاضی مهندسی یا هندسه 5 تا 10 اصول اولیه هندسه و هندسه فضایی

آزمون ALES

آزمون  ALESبرای انتخاب معلمان، پژوهشگران دانشگاه‌های ترکیه و افرادی که مایل به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در ترکیه هستند، برگزار می شود. این آزمون هم برای شهروندان ترکیه‌ای و هم دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند مدرک کارشناسی ارشد و دکتری را کسب کنند، الزامی است. معرفی آزمون ALES این آزمون شامل 2 بخش ریاضی و 2 بخش زبان است:

  • بخش ریاضی شامل 50 سوال در دو بخش بوده و همچنین آزمون‌ زبان نیز شامل 50 سوال در دو بخش است؛
  • در مجموع داوطلبان باید به 200 سوال در 180 دقیقه پاسخ دهند؛
  • بخش ریاضی شامل سوالات ریاضی جبر، هندسه و منطق ریاضی است؛
  • بخش زبان نیز شامل سوالات زبان ترکی همچون لغات، درک مطلب، اسپکینگ و… است.

سطح بندی آزمون ALES

آزمون ALES دو بار در سال در بهار (اردیبهشت) و پاییز (آبان) برگزار می‌شود و دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دانشجویان سال آخر می‌توانند برای آن درخواست دهند. حداقل امتیازی که باید در این آزمون به‌دست آورید، 55 است. هر چند در برخی از دانشگاه‌های بزرگ و معروف، داوطلب باید حداقل نمره 70 را در آزمون ALES کسب کند و پذیرش در هر رشته مستلزم شرایط خاص خود است. مدرک آزمون ALES به مدت 3 سال معتبر است.

turkish-learn

نحوهٔ اولویت‌بندی پاسخ‌گویی به سوالات در امتحان ALES

  • اولویت پاسخ‌گویی به سوالات برای دانشجویان رشتهٔ مهندسی، سوالات ریاضی است؛
  • برای قبولی در رشته‌هایی مانند ادبیات، هنر، روانشناسی، زبان شناسی و… سوالات گروه زبان اولویت دارند؛
  • دانشجویان رشته‌هایی مانند مدیریت و اقتصاد باید به سوالات هر دو گروه پاسخ دهند و در واقع هیچ اولویتی برای آن‌ها وجود ندارد؛

پذیرش در رشته‌های هنر و تربیت بدنی نیز نیازمند گذراندن آزمون عملی است که توسط دانشگاه انجام می‌شود.بهترین آزمون بین المللی زبان ترکی استانبولی از نظر اعتبارهمهٔ آزمون‌های زبان ترکی در دانشگاه‌های مختلف ترکیه پذیرفته می‌شوند و هر فرد با توجه به شرایط تحصیلی و سطح زبان خود می‌تواند در یکی از آزمون‌های بین‌المللی زبان ترکی شرکت کند.

  • اما به طور کلی می‌توان گفت آزمون تومر جزو شناخته شده‌ترین و مهم‌ترین آزمون‌های زبان برای دانشجویان خارجی در ترکیه است.
  • کسب نمرهٔ بالا در آزمون تومر، اخذ پذیرش را از دانشگاه‌های معتبر آسان‌تر می‌کند و همچنین برای استخدام در شرکت‌های مختلف نیز اعتبار دارد.
  • همچنین مدرک بین‌المللی زبان ترکی استانبولی تومر دارای اعتبار دائمی است که یک امتیاز مثبت نسبت به سایر آزمون‌ها تلقی می‌شود.

دریافت مشاوره و شرکت در کلاس زبان ترکی استانبولی آکادمی فلارایز

اگر مقصد تحصیلی شما یکی از دانشگاه‌های ترکیه است بهتر است از همین حالا به فکر تسلط بر زبان ترکی استانبولی باشید. با شرکت در دوره‌های آنلاین زبان ترکی آکادمی فلارایز، به‌دلیل بهره‌گیری از منابع معتبر و متد آموزشی همگام با استانداردهای جهانی، مدت زمان اخذ مدرک زبان ترکی استانبولی به کمترین حالت کاهش می‌یابد و می‌توانید با خیالی راحت برای آیندهٔ تحصیلی خود برنامه‌ریزی کنید.

برای یادگیری زبان ترکی استانبولی، پس از دریافت مشاورهٔ رایگان از کارشناسان مجرب آکادمی فلارایز، در بهترین کلاس زبان ترکی متناسب با شرایط و سطح خود شرکت کنید. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : حداقل B2

logo-header-felarise

با فلارایز به راحتی به هر زبانی که دوس داری صحبت کن

logo-header-felarise

پشتیبانی از 8 صبح تا 12 شب :

ثبت درخواست مشاوره رایگان