logo-header-felarise

دسته بندی

آیا یادگیری زبان آلمانی سخت و زمان‌بر است؟

اگرچه ممکن است زبان آلمانی جزو آسان‌ترین زبان‌ها برای یادگیری نباشد، جالب است بدانید که در رده سخت‌ترین زبان‌های دنیا نیز قرار نمی‌گیرد. بنابراین میزان سختی یادگیری زبان آلمانی، در حد متوسط به بالا است. در واقع اگر کمی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، یادگیری زبان آلمانی برای شما آسان‌تر خواهد بود.

اما به طور کلی، چه عواملی باعث می‌شود که یادگیری این زبان سخت باشد و چگونه می‌توانید این مشکلات را حل کنید؟ در این مطلب از فلارایز، ما برخی از دلایل اصلی سخت بودن یادگیری زبان آلمانی و مدت زمانی را که برای تسلط به این زبان نیاز دارید، بررسی می‌کنیم.

آیا یادگیری زبان آلمانی سخت است؟

یادگیری آلمانی چه در کلاس و چه به صورت خودآموز، می‌تواند چالش‌برانگیز و در عین حال، سرگرم‌کننده باشد. اما آیا واقعا یادگیری زبان آلمانی سخت است؟ به هر حال شما با یادگیری یک زبان دیگر، وارد دنیایی از کلمات جدید، تلفظ‌ها و گرامر متفاوت می‌شوید. بنابراین باید خود را برای رو به رو شدن با مواردی که حتی شاید عجیب به نظر برسند، آماده کنید!

معمولاً آلمانی‌زبان‌ها کلمات را تند تلفظ می‌کنند. اغلب، چند کلمه را به هم می‌چسبانند و کلماتی طولانی‌تر و جدید می‌سازند. این زبان همچنین گرامری پیچیده‌تر از گرامر زبان انگلیسی دارد. اما با این حال اگر با اصول یادگیری زبان آلمانی آشنا باشید، این کار آنقدرها هم که فکر می‌کنید، سخت نخواهد بود.

germany-language

چه عواملی باعث سخت شدن زبان آلمانی می شود؟

بسیاری از زبان‌آموزان در ابتدای یادگیری، این تصور غلط را دارند که درجه سختی زبان آلمانی بسیار بالا بوده و تسلط بر آن، تقریباً غیرممکن است. کلمات ترکیبی به ظاهر بی‌پایان، جنسیت اسم‌ها، گرامر پیچیده و خیلی از موارد دیگر، موجب ترسیدن افراد از یادگیری زبان آلمانی می‌شوند. اما واقعاً چه چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد و کدام عوامل مدت زمان یادگیری زبان آلمانی را بیشتر می‌کنند؟

1) یادگیری لغات در زبان آلمانی:

زبان آلمانی، فرهنگ لغتی بسیار غنی دارد. برخی کلمات این زبان، بسیار طولانی بوده و تلفظ سختی دارند. معنی بسیاری از کلمات زبان آلمانی نیز با یکدیگر یکسان است. در واقع انتخاب درست واژه، به زمینه و سبک گفتگو بستگی خواهد داشت.

متأسفانه، این موضوع برای بیشتر جملات و عبارات نیز صدق می‌کند. بنابراین حتی اگر 10 سال است که 5 روش مختلف را برای پرسیدن «حالت چطوره؟» بلدید، مطمئن باشید که روزی با روش ششم نیز مواجه خواهید شد!

از طرفی، برخی لغات بسیار بلند هستند که این می‌تواند درجه سختی زبان آلمانی را بالاتر ببرد. این زبان، از «کلمات مرکب» استفاده می‌کند. یعنی برای گفتن یک کلمه جدید، چندین کلمه را به دنبال هم می‌آورد که منجر به تولید کلمات طولانی می‌شود. 

مثلاً هنگامی که با کلمه‌ای مانندviertausendeinhundertsiebenunddreißig  که به معنای عدد «4137» است، رو به رو می‌شوید، به نظر می‌رسد یادگیری و حتی تلفظ آن خیلی سخت باشد. در مثالی دیگر، کلمه der Kühlschrank معادل «یخچال» است که از دو قسمت kühl به معنای «سرد» و schrank به معنای «کمد» تشکیل شده است. در واقع گفته می‌شود که یخچال، یک کمد سرد است.

2) زبان محاوره با زبان نوشتاری بسیار متفاوت است:

احتمالاً این موضوع، مهم‌ترین و مشکل‌ترین جنبه‌ای است که می‌تواند بر میزان سختی یادگیری زبان آلمانی تاثیر بگذارد. مهم نیست چقدر گرامر می‌دانید و با ساختار جملات آشنا هستید، حتی اگر جنسیت هزاران اسم را بلد باشید نیز به احتمال زیاد در اولین مکالمه خود با یک آلمانی‌زبان (مخصوصاً در موقعیت‌های غیررسمی)، چیز زیادی درک نخواهید کرد.
به زبان گفتاری در آلمانی،  به اصطلاح Umgangssprache  (زبان محاوره) گفته می‌شود که لغات آن در دیکشنری‌های مختلف آورده شده است. این باعث می‌شود گویش‌های مختلفی نیز به وجود بیایند. تفاوت دیگر زبان محاوره‌ای با زبان نوشتاری این است که در مکالمات، از کلماتی استفاده می‌شود که به خودی خود معنایی ندارند: مانند mal، schon، halt، doch… ، و… در واقع آلمانی‌ها از این کلمات، فقط برای لحن دادن به جمله استفاده می‌کنند.

3) جنسیت در زبان آلمانی:

زبان آلمانی دارای حرف تعریف خاص برای مذکر der ، مونث die و خنثی das جهت نشان دادن جنسیت کلمات است که تسلط بر این زبان را تا حدی دشوارتر می‌کند. در حالی که برخی از کلمات جنسیت مشخصی دارند (مانند کلمه der Mann  به معنی مرد که مشخص است مذکر است)، جنسیت‌ برخی از کلمات منطقی نیست!

برای یادگیری جنسیت‌های مختلف، فقط چند قانون مبهم وجود دارد (مثلا کلماتی که به ung ختم می‌شوند همگی مؤنث هستند، کلماتی که به  erختم می‌شوند نیز معمولاً مذکر هستند). اما موضوع دیگر این است که جنسیت، همیشه به ویژگی‌های کلمه وابسته نخواهد بود! بلکه به معیارهای کاملاً تصادفی و غیر قابل توضیح بستگی دارد.

برای مثال، کلمه دختر (das Mädchen ) خنثی است و هیچ توضیح و منطقی برای آن وجود ندارد. فقط باید آن را بپذیرید! یادگیری جنسیت و تسلط بر آن می‌تواند مدت زمان یادگیری زبان آلمانی را بیشتر کند، زیرا باید کلمات و جنسیت آن‌ها را به صورت همزمان یاد بگیرید.

4) تلفظ برخی صداها سخت‌تر است:

یادگیری تلفظ برخی صداها در زبان آلمانی، واقعاً سخت است. برخی از افراد با تلفظ ch مشکل دارند. ch در واقع دو تلفظ متفاوت دارد. در برخی موارد بعد از مصوت‌های a، o و u‌ مانند  Buch یا Loch می‌آید که با فونتیک x‌ نشان داده می‌شود. در موارد دیگر نیز بعد از مصوت‌های i، e، ä، ü، و ö  مانند lächeln، Löcher و Bücher آمده و با فونتیک ç نمایش داده می‌شود.

البته برخی از این موارد را خود آلمانی‌‌زبان‌ها هم متوجه نمی‌شوند و اهمیت کمتری دارند. یکی دیگر از صداهای جذاب، صدای guttural r است، صدایی که از زاویه ناشناخته گلو خارج می‌شود و آوای کلماتی مانند Brot را کاملاً تغییر می‌دهد.

5) یادگیری فعل دو قسمتی:

گاهی یک کلمه، معنای خاصی دارد (مانند ausgehen که به معنای بیرون رفتن است). اما در جملات روزمره، همین کلمه به دو قسمت تقسیم می‌شود و پسوند آن به آخر جمله می‌رود. این موضوع می‌تواند در هنگام خواندن یک متن آلمانی، کمی سردرگمی ایجاد کند.

germany-language

یادگیری زبان آلمانی چقدر زمان می برد؟

اغلب زبان‌آموزان به دنبال سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای یادگیری یک زبان جدید هستند. ممکن است اولین سؤال شما در آغاز مسیر، این باشد که یادگیری زبان آلمانی چقدر طول می‌کشد؟ عوامل زیادی در مدت زمان یادگیری ما تأثیر دارند و هر فرد، در مدت زمان خاصی به سطحی از تسلط بر زبان آلمانی می‌رسد.

اما نکته بسیار مهم این است که شیوه صحیح یادگیری و مدت زمانی از روز که به آلمانی اختصاص می‌دهیم، باعث می‌شود خیلی زودتر شروع به حرف زدن کرده و بتوانیم از مهارت‌های جدید خود استفاده بهتری داشته باشیم.

چه عواملی بر مدت زمان یادگیری زبان آلمانی تاثیر دارد؟

هر کس به روش متفاوتی یک زبان جدید را یاد می‌گیرد. یادگیری برخی از افراد در کلاس، برخی با خواندن کتاب‌های مختلف و برخی با گوش دادن، بهتر شکل می‌گیرد. بنابراین مدت زمان یادگیری زبان آلمانی به عوامل زیادی بستگی دارد. در ادامه به تعدادی از این عوامل اشاره می‌کنیم.

1) هدف و انگیزه:

احتمالاً داشتن هدف و انگیزه، بیشتر از هر عامل دیگری می‌تواند میزان سرعت یادگیری آلمانی را تعیین کند. داشتن انگیزه برای یادگیری یک زبان خارجی ضروری است و با کم کردن میزان سختی یادگیری زبان آلمانی، شما را سریع‌تر به مقصود می‌رساند. پس ابتدا مشخص کنید چرا می‌خواهید زبان آلمانی یاد بگیرید؟

بدین ترتیب برای رسیدن به حدأکثر کارایی خود، اهداف هفتگی یا حتی روزانه تعیین کنید. این به شما کمک می‌کند تا با انگیزه و علاقه‌مندی بیشتری به یادگیری بپردازید و از روش‌ها و منابع مختلف، بهره بهتری ببرید. یک نکته کلیدی این است که یادگیری را به عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده و جالب ببینید، نه یک کار طاقت‌فرسا که مجبور به انجام آن هستید! به یاد داشته باشید که یادگیری یک زبان جدید، افق‌های بیشتری برای موقعیت‌های کاری، تحصیلی و ارتباطات اجتماعی باز می‌کند.

2) روش یادگیری:

نحوه یادگیری و مطالعه، یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر مدت زمان یادگیری زبان آلمانی است. مثلاً اگر آموزش را به محیط کلاس محدود کنید، حتی اگر هر روز به کلاس بروید هم احتمالاً زمان یادگیری زبان آلمانی برای شما، کمی بیشتر طول می‌کشد. پس سعی کنید خارج از کلاس درس نیز خود را در معرض این زبان قرار دهید.

مسلماً مدت زمان مطالعه، تأثیر زیادی بر میزان و زمان یادگیری زبان آلمانی دارد. هرچه زمان بیشتری در روز صرف یادگیری زبان آلمانی کنید، سریع‌تر به مهارت‌های اولیه دست خواهید یافت. همچنین خواندن روزنامه‌ و کتاب، تماشای فیلم و سریال، گوش دادن به پادکست‌های آلمانی و پیدا کردن یک پارتنر برای تمرین مکالمات نیز از اصول یادگیری زبان آلمانی است که به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به این زبان مسلط شوید.

3) پیدا کردن کلاس و معلم مناسب:

شاید در ابتدا پیدا کردن یک کلاس که با سبک یادگیری شما سازگار است، کمی سخت باشد. باید آموزشگاه یا معلمی را پیدا کنید که  اصول یادگیری زبان آلمانی را می‌داند و در این راه به شما کمک می‌کند. پس ابتدا برای بررسی همه گزینه‌های خود وقت بگذارید و کلاسی پیدا کنید که بیشترین انگیزه را برای یادگیری زبان آلمانی در شما ایجاد خواهد کرد.

4) سطح اولیه زبان آلمانی:

اگر از قبل با زبان آلمانی آشنایی داشته باشید، ادامه راه برای شما راحت‌تر خواهد بود. با اینکه هر چه به سطوح بالاتر بروید میزان سختی یادگیری زبان آلمانی بیشتر می‌شود، اما با یادگیری کلمات و جملات جدیدتر، انگیزه بیشتری نیز در شما ایجاد خواهد شد. پس سطح اولیه زبان و همچنین میزان آشنایی با زبان انگلیسی، بر زمان یادگیری آلمانی تاثیر می‌گذارد.

راه حل آسان شدن یادگیری زبان آلمانی چیست؟

اگر آموزش زبان آلمانی با انگیزه و استفاده درست از منابع انجام شود، شما را زودتر به هدفتان نزدیک می‌کند. بدین ترتیب، سریع‌تر می‌توانید به سطوح بالای تسلط بر زبان آلمانی برسید. هر فرد با توجه به شرایطی که دارد، توسط روش منحصر به فردی زبان آلمانی را یاد می‌گیرد. اما به طور کلی برخی از روش‌ها عملکرد بهتری دارند و مدت زمان یادگیری زبان آلمانی را نیز کمتر می‌کنند.

در این خصوص، شرکت در دوره آنلاین آموزش زبان آلمانی آکادمی فلارایز که بر اساس یادگیری اصولی و استفاده از منابع معتبر برنامه‌ریزی شده‌اند، بر میزان و سرعت یادگیری شما مؤثر خواهد بود. آکادمی فلارایز با در اختیار داشتن مدرسین باتجربه و مشاوران کارآمد، آماده تشکیل کلاس‌های گروهی و خصوصی زبان آلمانی با بهترین کیفیت است. 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آیا یادگیری زبان آلمانی سخت و زمان‌بر است؟
اصول و نکات مهم در یادگیری زبان آلمانی
بهترین آموزشگاه زبان آلمانی در تهران
آزمون گوته چیست؟
آشنایی با مدرک زبان آلمانی و نحوه اخذ آن
بهترین روش یادگیری زبان آلمانی چیست؟
آشنایی با سطوح مختلف زبان آلمانی
معرفی بهترین منابع یادگیری خودآموز زبان آلمانی
بهترین اپلیکیشن‌های آموزش زبان آلمانی برای اندروید و iOS
چند جمله پر کاربرد در زبان آلمانی که باید بلد باشید!
آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : حداقل B2

logo-header-felarise

با فلارایز به راحتی به هر زبانی که دوس داری صحبت کن

logo-header-felarise

پشتیبانی تلفنی 8 صبح تا 8 عصر :

ثبت درخواست مشاوره رایگان