logo-header-felarise

دسته بندی

معرفی آزمون tcf و انواع آن

اگر سودای کار و تحصیل در فرانسه و استان کبک کانادا را دارید، آشنایی با آزمون tcf برای شما از نان شب واجب‌تر است. اخذ مدرک این آزمون علاوه بر اینکه راه مهاجرت شما به فرانسه و استان کبک را هموارتر می‌کند، به شما کمک می‌کند که برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور فرانسه شهریه کمتری بپردازید. برای آنکه با سیر تا پیاز آزمون tcf آشنا شوید و بدانید که چگونه می‌توانید خودتان را برای آن آماده کنید، تا انتهای مطلب حاضر با فلارایز همراه باشید. 

آزمون tcf چیست؟

Tcf که مخفف عبارت Test de connaissance du français است، آزمونی برای سنجش مهارت و دانش افراد در زبان فرانسه است. اخذ مدرک این آزمون برای مهاجرت و اخذ شهروندی مناطقی که زبان رسمی آن‌ها فرانسه است، شرطی ضروری است. آزمون حاضر در بیش از 600 مرکز در 140 کشور از جمله فرانسه برگزار می‌شود. پایین‌ترین سطح این آزمون A1 (مبتدی) است و سطوح C1 و C2 نشان‌دهنده این هستند که متقاضی اشراف کاملی بر مهارت‌های اصلی و فرعی زبان فرانسه دارد. 

دلایل اخذ مدرک tcf

ممکن است این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که مزایای اخذ مدرک tcf چیست و اصلا چرا باید زحمت شرکت در این آزمون را به خود بدهم؟ از جمله مهم‌ترین مزایایی شرکت در این آزمون و مدرک آن برای شما به ارمغان می‌آورد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر قصد دارید در دانشگاه‌های استان کبک کانادا یا کشور فرانسه تحصیل کنید، اخذ مدرک این آزمون و کسب نمره‌ای عالی در آن فرصت تحصیل در دانشگاه‌های ترازاول و معتبر را برای شما فراهم می‌کند. علاوه بر این، بر کاهش شهریه‌ای که باید به دانشگاه‌ها پرداخت کنید اثرگذار است. 
  • مدرک tcf رزومه حرفه‌ای شما را برای کار در کشورها و شهرهای فرانسه‌زبان سنگین‌تر می‌کند. 
  • اگر آرزوی کارکردن و پیشرفت حرفه‌ای در کشور فرانسه را دارید، مدرک tcf می‌تواند گره‌گشای شما باشد. چون با این مدرک به صاحبین شرکت‌های بزرگ و معتبر فرانسه ثابت می‌کنید که مهارت بالایی در برقراری ارتباط به زبان فرانسه دارید.
  • برای اخذ شهروندی و مهاجرت به کشور فرانسه، داشتن مدرک آزمون tcf نقطه قوت بسیار مهم و تاثیرگذاری محسوب می‌شود. 
  • داشتن مدرک این آزمون باعث می‌شود که در کشور فرانسه به‌عنوان فردی حرفه‌ای و معتبر از شما یاد شود. 

انواع آزمون tcf 

در صورتی که قصد شرکت در تی‌اف‌سی را دارید، باید به عرضتان برسانیم که این آزمون انواع گوناگونی دارد که هر کدام از آن‌ها با اهداف خاصی برگزار می‌شوند. آشنایی با انوع مختلف این آزمون به شما کمک می‌کند که بهترین گزینه را با توجه به هدفتان انتخاب کنید. این آزمون‌ها عبارت‌اند از:

1. آزمون TCF-ANF

در صورتی که رویای اخذ تابعیت کشور فرانسه را در سر می‌پرورانید، باید بدانید که شرکت در آزمون TCF-ANF و اخذ مدرک آن ضروری است. این آزمون صرفا برای کسانی که می‌خواهند شهروندی فرانسه را کسب کنند طراحی شده است. 

2. آزمون TCF-TP

این آزمون مخصوص افرادی است که کشور زیبای فرانسه را برای کار یا تحصیل انتخاب کرده‌اند. با اخذ مدرک این آزمون، شما به دولت فرانسه ثابت می‌کنید که از مهارت زبانی خوبی برای برقراری ارتباط با فرانسه‌زبان‌ها برخوردار هستید. این آزمون دارای 3 بخش اجباری و 2 بخش اختیاری است. TCF-TP مهم‌ترین و کاربردی‌ترین نوع آزمون تی‌اف‌سی است. 

3. TCF Québec

زبان بومی ایالت کبک کانادا زبان فرانسه است. در صورتی که قصد دارید به این ایالت مهاجرت کنید، باید در آزمون TCF Québec شرکت کنید. آزمون حاضر بر اساس استانداردهای خود ایالت کبک طراحی شده است و فقط از 2 بخش شنیداری و شفاهی تشکیل شده است. 

4. TCF-DAP

در صورتی که آرزوی معمارشدن را در سر دارید و فرانسه را برای تحقق این آرزو انتخاب کرده‌اید، باید در آزمون TCF-DAP شرکت کنید. این آزمون مختص افرادی طراحی شده است که قصد دارند در رشته معماری در دانشگاه‌های فرانسه تحصیل کنند. 

5. TCF RI

در صورتی که مناسبات بین‌المللی با کشور فرانسه دارید، برای اثبات مهارت خود در زبان فرانسوی، باید در این آزمون شرکت کنید. 

ساختار آزمون tcf 

این آزمون از دو بخش اجباری و اختیاری تشکیل شده است. سنجش مهارت خواندن، درک مطلب (خواندن) و استفاده از ساختارهای زبانی (گرامر و واژگان) اجباری و سنجش مهارت نوشتن و سخن‌گفتن اختیاری هستند. بخش اجباری آزمون تی‌اف‌سی دارای 80 سوال است و دشواری این سوال‌ها از سطح A1 تا C2 متغیر است. 
در جدول زیر ساختار این آزمون به‌تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است:

بخش اجباری
خواندن این بخش حاوی 30 سوال است که باید در عرض 25 دقیقه پاسخ داده شوند. این سوالات از تشخیص موضوع یک مکالمه (آسان) تا درک مکالمه‌ای که با سرعت بالا انجام می‌شود (سخت) متغیر هستند.
درک مطلب (خواندن) بخش درک مطلب حاوی 30 سوال است که باید در مدت‌زمان 45 دقیقه پاسخ داده شوند. سوالات این بخش حاوی متنون مختلفی درباره مفاهیم ساده و روزمره تا متون ادبی پیچیده از آثار ادبی مهم متغیر هستند.
استفاده از ساختارهای زبانی (گرامر و واژگان) این بخش حاوی 20 سوال است که باید در مدت 20 دقیقه پاسخ داده شوند. این سوالات، مهارت داوطلبان در استفاده از ساختارهای پیچیده را در موقعیت‌های ساده و پیچیده مورد ارزیابی قرار می‌دهند و از شناسایی خطاهای واژگانی تا انتخاب گزینه‌های صحیح در موقعیت‌های ارتباطی مختلف متغیر است.
بخش اختیاری
نوشتن این بخش شامل 6 دقیقه است که تقریبا 100 دقیقه برای انجام آن اختصاص یافته است. هر یک از این تمرین‌ها به سطوح A1 تا C2 مرتبط هستند و ممکن است شامل موضوعاتی مثل نوشتن یک پیام ساده (در حد 40 کلمه)، نوشتن نامه‌ای در موقعیت‌های روزمره (در حد 80 کلمه)، بازنویسی ایده‌های اصلی یک نوشته (در حد 100 کلمه) و… باشند.
صحبت‌کردن برای سنجش مهارت گفتاری، متقاضی به‌صورت رودررو مصاحبه‌ای 15 دقیقه‌ای با یک ممتحن انجام می‌دهد. سوالات مصاحبه از سطح A1 تا C2 متغیر هستند و در آن‌ها پرسش‌هایی درباره انواع مکان‌ها، افراد، تجربیات، رویدادها و غیره مطرح می‌شود. مکالمات شما طی فرایند مصاحبه ضبط می‌شود تا بعدا مورد ارزیابی و نمره‌دهی قرار بگیرد.

مهلت اعتبار مدرک tcf

مدرک آزمون تی‌اف‌سی نیز درست مثل آیلتس و تافل برای مدت‌زمان محدودی اعتبار دارد و اگر مدت معینی از اخذ مدرک tcf گذشته باشد و برای مهاجرت، اخذ تابعیت یا مقاصد دیگر از آن استفاده نکرده باشید، باید مجددا در این آزمون شرکت کنید. آزمون حاضر 2 سال اعتبار دارد. 

نمره بندی آزمون tcf 

خوشبختانه در این آزمون قبولی یا ردشدن معنایی ندارد و با توجه به نمره‌ای که کسب می‌کنید، سطح مهارت و دانش شما در زبان فرانسه مشخص می‌شود. آزمون حاضر دارای 6 سطح – از A1 تا C2 – است که محدوده نمره هریک از آن‌ها در جدول زیر ارائه شده است. توجه داشته باشید که برای تحصیل در دانشگاه‌های ترازاول و مطرح فرانسه حتما باید نمره C1 را در آزمون tcf کسب کنید. همچنین، پیش از شرکت در آزمون الزامات رشته و دانشگاه خود را بررسی کنید؛ نمره مورد نظر برای رشته‌های تحصیلی و دانشگاه‌های گوناگون متفاوت است.

A1 100-199
A2 200-299
B1 300-399
B2 399-400
C1 499-599
C2 600-699

هزینه آزمون tcf 

اینکه در بخش اختیاری آزمون شرکت خواهید کرد یا خیر، هزینه ثبت نام و شرکت در آزمون تی‌اف‌سی را تعیین می‌کند. جهت ثبت نام در این آزمون باید مبلغی معادل 139 یورو به موسسه برگزارکننده پرداخت کنید. در صورتی که تصمیم دارید در بخش اختیاری آزمون هم شرکت کنید، به‌ازای هر بخش باید 79 یوروی دیگر هم پرداخت کنید. توجه داشته باشید که شرکت در بخش اختیاری آزمون برای بعضی دانشگاه‌ها مهم است. بنابراین، پیش از ثبت نام در آزمون الزامات و شرایط دانشگاه مورد نظرتان را بررسی کنید. 

تاریخ برگزاری آزمون tcf

مرکز تخصصی برگزاری این آزمون که به اختصار CIEP نامیده می‌شود، هر ماه اقدام به برگزاری آزمون تی‌اف‌سی می‌کند و عموما چهارشنبه آخر هر ماه میلادی را به برگزاری آزمون اختصاص می‌دهد. برای اطلاع از تاریخ آزمون tcf 2022، حتما به وب‌سایت CIEP سر بزیند. در رابطه با تاریخ برگزاری آزمون حاضر حتما نکات زیر را مد نظر قرار دهید:
بعضی مواقع تاریخ برگزاری این آزمون تغییر پیدا می‌کند؛ بنابراین، بهتر است پیش از ثبت نام به سایت رسمی CIEP سر بزنید. 
زمان ثبت نام برای شرکت در آزمون حاضر تمدید نمی‌شود. 
حتما از چند ماه قبل از موعد مورد نظرتان مدارک و هزینه‌های لازم را آماده کنید. چون بعضی موسسه‌ها هر ماه آزمون تی‌اف‌سی را برگزار نمی‌کنند و ممکن است جا بمانید. 
حتما پیش از ثبت نام الزامات مورد نیاز دانشگاه مورد نظر یا سایر موارد را چک کنید و سپس نسبت به ثبت نام اقدام کنید. 
در زمان ثبت نام نسبت به تاریخ برگزاری آزمون و شرکت یا عدم شرکت در بخش اختیاری آزمون نهایت دقت را به‌خرج دهید؛ پس از ثبت نام هیچ هزینه‌ای به شما بازگردانده نخواهد شد. 
در صورتی که قبلا در آزمون حاضر شرکت کرده‌اید، حتما باید 30 روز از زمان آزمون اول بگذرد تا بتوانید مجددا برای شرکت در آن ثبت نام کنید. 

نحوه ثبت نام آزمون tcf

برای ثبت نام در آزمون حاضر باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا باید به‌صورت آنلاین ثبت نام خود را در سایت CIEP انجام دهید. توجه داشته باشید که تاریخ تولد و نام و نام خانوادگی‌تان را با حروف بزرگ و دقیقا مطابق گذرنامه‌تان وارد کنید. همچنین، حجم عکسی که اسکن می‌کنید نباید از 50 کیلوبایت بیشتر باشند. 
  2. سپس مدارک مورد نیاز – پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی – را به آدرس tcf-doc@clf-teh.org ایمیل کنید. توجه داشته باشید که هنگام ارسال ایمیل در بخش Subject حتما تاریخ برگزاری آزمون و نام و نام خانوادگی‌تان را درج کنید. 
  3. پس از انجام مراحل فوق، باید در مرکز زبان فرانسه حضور پیدا کنید که تاریخ آن به شما اطلاع داده خواهد شد. 

اگر قصد شرکت در آزمون TCF Québec را دارید، برای بخش گفتاری آزمون باید عکس خودتان را در سایت CIEP بارگذاری کنید. عکس انتخابی‌تان باید:

  1. در 6 ماه اخیر گرفته شده باشد؛
  2. در یک از فرمت‌های PNG، JPG، JPEG یا BMP باشد؛
  3. بدون عینک و کلاه باشد؛
  4. حجم آن از 4 مگابایت بیشتر نباشد؛
  5. رنگی باشد؛
  6. روتوش نداشته باشد؛
  7. و بدون چین، جای تاخوردگی و چین باشد. 

نحوه آمادگی برای آزمون tcf

از آنجایی که برای ثبت نام در آزمون تی‌اف‌سی باید هزینه زیادی را پرداخت کنید، بنابراین بهتر است از قبل خودتان را حسابی برای آن آماده کنید تا در همان آزمون اول نتیجه دلخواهتان را بگیرید. رعایت نکات زیر شما را برای حضور هرچه‌بهتر در آزمون و کسب نمره بالا یاری می‌رساند:

استفاده از منابع معتبر و به‌روز

منابع نقش بسیار مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت شما در این آزمون ایفا می‌کنند. با توجه به اینکه منابع آزمون مرتبا تغییر می‌کنند، پیش از شروع مطالعه برای آزمون تحقیقات لازم را انجام دهید و بهترین منبع پیشنهادشده را انتخاب کنید. 

مدیریت زمان را یاد بگیرید

اگر تجربه شرکت در کنکور را داشته باشید، کاملا بر اهمیت و تاثیر مدیریت زمان بر موفقیت در آزمون واقف هستید. آزمون tcf نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای آنکه بتوانید زمان پاسخ‌‌گویی به سوالات را به‌خوبی مدیریت کنید، از همان زمانی که تصمیم گرفتید در این آزمون شرکت کنید، مدیریت زمان را هم تمرین کنید. 

در صورت لزوم، معلم خصوصی بگیرید

استخدام معلم خصوصی با ارائه بازخورد، به شما کمک می‌کند که میزان مهارت و دانشتان در زبان فرانسه را تخمین بزنید و در صورت لزوم برای ارتقا مهارت‌های زبانی‌تان کمک بگیرید. علاوه بر این، معلم خصوصی می‌تواند نقش ممتحن آزمون گفتاری را برای شما ایفا کند. این مسئله شرایط واقعی آزمون را برای شما شبیه‌سازی می‌کند و باعث می‌شود آمادگی بیشتری برای آزمون پیدا کنید. 
تا می‌توانید تمرین کنید.

منابع آمادگی برای آزمون tcf

یکی از مهم‌ترین عواملی که موفقیت یا عدم موفقیت شما در آزمون تی‌اف‌سی را رقم می‌زند، منابعی است که جهت آمادگی برای شرکت در این آزمون استفاده می‌کنید. بنابراین، باید معتربرترین و به‌روزترین منابع را برای مطالعه انتخاب و استفاده کنید. 4 کتابی که در زیر ارائه شده‌اند، بهترین منبع برای مطالعه زبان فرانسه و آمادگی برای شرکت در آزمون tcf هستند:

  • کتاب ABC-TCF
  • کتاب Guide d 39 entrainement au TCF
  • کتاب Reussir le TCF
  • کتاب TCF 250 Activites

نکات مهم جهت موفقیت در آزمون tcf

و به‌عنوان حرف آخر، چند نکته مهم برای موفقیت در آزمون تی‌اف‌سی در اختیار شما قرار داده‌ایم:

  • از شب قبل حتما مدارک و وسایل مورد نیازتان را آماده کنید تا صبح روز امتحان سردرگم و مضطرب نشوید. 
  • حتما پیش از موعد مقرر سر جلسه حاضر شوید و در زمان رفتن به محل برگزاری آزمون اکیدا از دقیقه نودی بودن خودداری کنید. 
  • حتما کارت ملی و دو عدد خودکار مشکی همراه خود داشته باشید.
  • دستورالعمل‌های سوالات را بادقت بخوانید. درک نادرست صورت سوال‌ها ممکن است باعث گمراهی شما و درج پاسخ غلط برای یک سوال شود. 
  • زمان را مدیریت کنید تا پیش از موعد مقرر بتوانید به تمامی سوالات پاسخ دهید. 
  • اگر جواب سوالی را نمی‌دانید، وقتتان را الکی هدر ندهید و بروید سراغ سوالات بعدی. در انتهای آزمون اگر وقت اضافه آوردید مجددا به سوالات پاسخ داده نشده برگردید.
  • در طول آزمون شنیداری، حتما به‌دقت به جملات و عبارات گوینده گوش دهید؛ سوالات آزمون تنها یکبار پرسیده می‌شوند. 
  • و به‌عنوان آخرین و مهم‌ترین نکته، حتما توجه داشته باشید که پاسخ‌هایتان را در برگه پاسخ بنویسید. اگر عادت دارید که پاسخ صحیح را در برگه سوالات علامت بزنید، حتما از انتقال آن‌ها به برگه پاسخ‌ها اطمینان حاصل کنید. 

سخن پایانی
یکی از اصلی‌ترین اقدامات برای مهاجرت به شهرها و کشورهای فرانسوی‌زبان، تسلط بر زبان فرانسه است. شرکت در آزمون tcf و اخذ مدرک آن، نشان‌دهنده این است که به‌خوبی می‌توانید با فرانسه‌زبان‌ها ارتباط برقرار کنید و در نتیجه مجاز به کار یا تحصیل در این مناطق هستید. در مقاله حاضر درباره آزمون حاضر با شما صحبت کردیم و هر آنچه را که باید برای موفقیت در آن بدانید، در اختیار شما قرار دادیم. آیا به زبان فرانسه علاقه دارید؟ دوست دارید روزی بتوانید سلیس و روان به این زبان شیرین صحبت کنید؟ 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

جملات و عبارات پر کاربرد در زبان فرانسوی به همراه ترجمه
آشنایی با انواع آزمون‌های بین المللی زبان فرانسه و ساختار آنها
بهترین روش‌های یادگیری زبان فرانسوی
بهترین آموزشگاه زبان فرانسه در ایران
آموزش الفبای زبان فرانسه با تلفظ فارسی
آیا یادگیری زبان فرانسه واقعا سخت و زمان‌بر است؟
آشنایی با سطوح یادگیری زبان فرانسه
آشنایی با بهترین و کاربردی ترین منابع یادگیری زبان فرانسه
معرفی آزمون tcf و انواع آن
آیا یادگیری زبان فرانسه واقعا سخت و زمان بر است؟
معرفی ۸ اپلیکیشن برتر و کاربردی برای یادگیری زبان فرانسه
آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : حداقل B2

logo-header-felarise

با فلارایز به راحتی به هر زبانی که دوس داری صحبت کن

logo-header-felarise

پشتیبانی تلفنی 8 صبح تا 8 عصر :

ثبت درخواست مشاوره رایگان