logo-header-felarise

دسته بندی

آیا یادگیری زبان عربی سخت و زمانبر است؟

سخت‌بودن یادگیری یک زبان به چه معناست؟ به‌عنوان مثال، وقتی می‌گوییم زبان عربی سخت است، دقیقا چه فاکتوری آن را سخت می‌کند؟ کودکان می‌توانند به‌راحتی زبان بومی کشور خود را یاد بگیرند و به آن زبان صحبت کنند؛ اما بزرگسالان، برای یادگیری یک زبان جدید، باید زمان و انرژی بیشتری صرف کنند. علاوه بر این موضوع، یادگیری برخی از زبان‌ها نیز نسبت به سایرین، وقت‌گیرتر است و تلاش بیشتری نیاز دارد. 

اگر پیش‌‌زمینه‌ای در مطالعه زبان عربی داشته باشید، شاید به نظرتان مدت زمان یادگیری زبان عربی طولانی باشد؛ اما آیا عربی واقعا سخت است و زمان زیادی برای یادگیری آن نیاز دارید؟ در ادامه، به بررسی این موضوع می‌پردازیم و عوامل موثر بر مدت یادگیری زبان عربی را معرفی می‌کنیم.

آیا یادگیری زبان عربی سخت است؟

بین زبان عربی و فارسی، پیوندهای زیادی وجود دارد و کلمات بسیاری بین آن‌ها مشترک هستند. دستور زبان عربی سخت و پیچیده است؛ اما در یک دوره آموزشی مناسب و با کمک چند تکنیک کاربری، می‌توانید در مدت‌زمانی کوتاه، به اغلب مفاهیم دشوار آن مسلط ‌شوید. 

مهمترین چالش زبان‌آموزان در یادگیری این زبان، گویش‌های فراوان آن است. این گویش‌ها، به‌حدی متفاوت هستند که حتی عرب‌زبان‌های بومی هم نمی‌توانند تمام آن‌ها را درک کنند. بااین‌وجود، هر چقدر هم میزان سختی یادگیری زبان عربی بالا باشد، اما باز هم یادگیری آن غیرممکن نیست؛ حتی می‌توان گفت که یادگیری این زبان آنقدرها هم برای فارسی‌زبانان سخت نخواهد بود و شما می‌توانید راحت‌تر از یک انگلیسی‌زبان، عربی را یاد بگیرید.

یادگیری زبان عربی چقدر زمان لازم دارد؟

شاید اولین سوالی که در زمان شروع یادگیری زبان عربی از خود بپرسید، این باشد که برای یادگیری این زبان چقدر زمان نیاز دارم؟ برای پاسخ‌دادن به این سوال، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. 

اینکه هدف شما از یادگیری این زبان چیست و قصد دارید به چه سطحی از آن دست پیدا کنید، اولین عاملی است که بر مدت زمان یادگیری زبان عربی تاثیر می‌گذارد. اگر قصد تحصیل، مهاجرت یا آشنایی با ادبیات عرب را دارید، مسلما باید زمان بیشتری را برای مطالعة دقیق این زبان اختصاص دهید؛ اما اگر فقط قصد سفر چندروزه به یک کشور عربی را داشته باشید، یادگیری لغات و مکالمات روزمره در چند روز، می‌تواند کارراه‌انداز باشد.

چه عواملی بر مدت زمان یادگیری زبان عربی موثر است؟

واقعیت این است که مدت زمان یادگیری زبان عربی به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر زبان‌آموزی، در کنار داشتن هدف خاص خود، از استعداد یادگیری متفاوتی برخوردار است و به منابع خاصی نیز دسترسی دارد. برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر زمان یادگیری زبان عربی عبارت هستند از:

 زبان مادری 
از آنجایی که عربی یک زبان سامی است، شباهت‌های زیادی با زبان‌هایی مانند عبری و آرامی دارد. این موضوع باعث می‌شود تا بومی‌زبان‌های فارسی و کردی (به‌دلیل الفبای یکسان این دو زبان) عربی را در مدت‌زمان کوتاه‌تری یاد بگیرند.

• دانش عربی شما 
اگر از قبل با زبان عربی استاندارد آشنا باشید، کار شما آسان‌تر خواهد شد؛ البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که برای یادگیری لهجه‌های متفاوت مانند عربی مصری، دانش عربی استاندارد، کمتر از آنچه که انتظار دارید به شما کمک خواهد کرد. بااین‌حال، پیشینه زبانی، تأثیر زیادی بر سرعت یادگیری شما خواهد داشت. 

• روش یادگیری زبان عربی
روش‌ یادگیری نیز نقش بسیار مهمی در مدت زمان یادگیری زبان عربی دارد. اگر فقط محدود به یادگیری در کلاس باشید، یادگیری زمانبری خواهید داشت می‌شود؛ اما اگر خارج از کلاس نیز دائما از فایل‌های صوتی، کتاب‌های داستان، پارتنر برای صحبت‌کردن، فیلم‌های عربی و… استفاده ‌کنید، زمان یادگیری خود را کاهش خواهید داد. 

• زمانی که برای یادگیری زبان عربی می‌گذارید
مدت‌زمانی که برای مطالعه زبان عربی صرف می‌کنید، مستقیماً روی سرعت یادگیری شما تاثیر می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد که اگر روزی یک ساعت مطالعه ‌کنید، بسیار سریع‌تر از زمانی‌که فقط هفته‌ای یک‌بار به کلاس می‌روید، به زبان عربی مسلط خواهید شد.  

• نگرش شما 
دیدگاه شما نیز نقش مهمی در میزان سختی یادگیری زبان عربی دارد. اگر نگاه مثبتی به یادگیری این زبان داشته باشید و آن را سرگرم‌کننده بینید، شانس شما برای یادگیری بیشتر خواهد بود. داشتن دیدگاه مثبت، تمایل شما را به مطالعه بیشتر می‌کند و در نتیجه، پروسه لذت‌بخش‌ و سریع‌تری را تجربه خواهید کرد.

چرا عربی سخته؟

حتما بارها این سوال را از خود پرسیده‌اید که چرا عربی سخت است و یادگیری آن به صرف زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد؟ فاکتورهای مختلفی وجود دارند که زمان یادگیری عربی را بیشتر می‌کنند؛ در ادامه، به بررسی این فاکتورها می‌پردازیم:

• دستور زبان عربی
یکی از دلایلی که می‌توان در پاسخ به سوال چرا عربی سخته؟ عنوان کرد، دستور زبان است. دستور زبان، از پرچالش‌ترین قسمت‌های یادگیری یک زبان است. عربی، از قواعد دستوری متنوعی برخوردار است و تفاوت‌های بسیاری با دستور زبان فارسی دارد؛ همین موضوع نیز باعث می‌شود تا میزان سختی یادگیری زبان عربی، کمی بیشتر‌ از زبان‌های دیگر باشد.

تلفظ در زبان عربی
همان‌طور که می‌دانید، شکل حروف در زبان فارسی و عربی مشابه هستند، اما تلفظ برخی از حروف در زبان عربی کمی متفاوت است؛ به‌عنوان مثال حروف «ح» و «ع» در عربی از وسط حلق ادا می‌شوند، اما در فارسی این‌گونه نیست. 
به‌طور کلی، ده حرف (ثاء، حاء، ذال، صاد، ضاد، طاء، ظاء، عین، غین، واو ) الفبای عربی، متفاوت تلفظ می‌شوند و درست اداکردن آن‌ها به تمرین نیاز دارد. تمرین تلفظ صحیح حروف، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که بر مدت زمان یادگیری زبان عربی تاثیر می‌گذارد.

• لهجه‌های متفاوت زبان عربی
لهجه، فاکتور بسیار مهمی است که میزان سختی یادگیری زبان عربی را افزایش می‌دهد. بسیاری از آموزشگاه‌ها، تدریس را با عربی استاندارد مدرن شروع می‌کنند. عربی استاندارد مدرن، یک زبان ادبی، رسمی و آکادمیک است که تنها در محیط های رسمی دنیای عرب‌ استفاده می شود و با زبانی که مردم صحبت می‌کنند، متفاوت است؛ بنابراین اگر می‌خواهید به یکی از کشورهای عربی سفر کنید، بهتر است لهجة همان کشور را یاد بگیرید. 

مدت زمان یادگیری زبان عربی

بهترین روش های یادگیری زبان عربی چیست؟

هر چقدر هم که یادگیری عربی سخت باشد، باز هم می‌توان با تکیه بر تکنیک‌ها و منابع مختلف، چالش‌های این مسیر را پشت‌سر گذاشت و مدت زمان یادگیری زبان عربی را کاهش داد. در این قسمت، به معرفی بهترین روش‌های یادگیری عربی می‌پردازیم: 

1. استفاده از اپلیکیشن‌های خودآموز
برنامه‌های آموزش زبان عربی، تاثیر مثبتی بر روند یادگیری بسیاری از زبان‌آموزان دارند. اغلب این اپلیکیشن‌ها، رابط کاربری راحتی دارند و در هر مکان و زمانی قابل‌استفاده هستند. اگر حتی فقط یک ربع زمان داشته باشد، با کمک این اپلیکیشن‌ها می‌توانید چند لغت یاد بگیرید و پیشرفت کنید. 

برخی برنامه‌ها، به‌قدری جذاب و سرگرم‌کننده هستند که در زمان کار با آن‌ها، زمان به سرعت می‌گذرد و بدین ترتیب میزان سختی یادگیری زبان عربی برای شما کمتر می‌شود.

2. مطالعه کتاب‌های عربی
یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش مدت زمان یادگیری زبان عربی، خواندن انواع کتاب‌ها است. هرچه بیشتر به زبان عربی مطالعه کنید، مغز شما بیشتر درگیر این زبان می‌شود و کم‌کم معنای کلمات و نحوة بکار‌بردن آن‌ها را در جملات یاد می‌گیرید. 

در کتاب‌های درسی، مکالمات کاربردی در فضاهای مختلف مانند، هتل، رستوران، فرودگاه و غیره را می‌آموزید و با کمک فایل‌های صوتی، مهارت شنیداری خود را تقویت می‌کنید. کتاب‌های داستان نیز کلمات را در قالب جمله آموزش می‌دهند و به شما کمک می‌کنند تا با فرهنگ، قصه‌ها و افسانه‌های کشورهای عربی آشنا ‌شوید.

3. تماشای فیلم و سریال به زبان عربی

در کنار کتاب‌ها و اپلیکیشن‌ها، تماشای فیلم‌های عربی نیز راهی بسیار موثر برای بهبود مهارت‌های شنیداری و آشنایی با تلفظ کلمات است. فیلم‌ها، بسیار سرگرم‌کننده‌تر از مطالعه کتاب‌های خشک و بی روح هستند و میزان سختی یادگیری زبان عربی را برای شما کاهش می‌دهند. 

تماشای فیلم، اگر به شیوه‌ای صحیح انجام شود، در مدت‌زمان کوتاهی سطح زبان شما را بالا خواهد برد. به افراد مبتدی توصیه می‌شود که زیرنویس فیلم را فعال کنند تا درک بهتری از مکالمات به‌دست آورند؛ اما افراد حرفه‌ای‌تر، بدون زیرنویس هم درصد بالایی از مکالمات را متوجه خواهند شد. 

4. مکالمه با افراد عرب‌زبان (در فضای مجازی و…)
یکی از جذاب‌ترین راه‌های تقویت مکالمه و حتی مهارت شنیداری عربی، صحبت‌کردن با افراد بومی کشورهای عربی است. اگر در یک شهر عرب‌زبان یا بین‌المللی زندگی می‌کنید، شانس بزرگی را در اختیار دارید. تمرین حضوری با یک فرد بومی، مناسب‌ترین گزینه برای تقویت مهارت‌های گفتاری شما خواهد بود.  

چنانچه افراد عرب‌زبان در اطراف خود ندارید، به‌صورت آنلاین و در پلتفرم‌های مختلف، به‌دنبال افراد بومی عرب باشید؛ چراکه مکالمه آنلاین نیز یک راه بسیار موثر برای تمرین مهارت‌ها و غلبه بر میزان سختی یادگیری زبان عربی است.

5. استفاده از کلاس‌های زبان عربی
هدف اکثر افراد از یادگیری یک زبان خارجی این است که روزی بتوانند با افراد بومی صحبت کنند. در مسیر یادگیری، باید از روش‌های حساب‌شده و درست استفاده کنید. یادگیری زبان عربی آسان نیست و حتی یادگیری اصول اولیه آن نیز برای یک مکالمة ساده دشوار است. با توجه به این موضوع، مطمئن‌ترین راهی که میزان سختی یادگیری زبان عربی را برای شما کم می‌کند، شرکت در کلاس‌های آنلاین و خصوصی موسسه زبان فلارایز است.

در دوره‌های خصوصی فلارایز، مدرس، طبق برنامه‌ای که با شرایط شما سازگاری دارد، روند آموزش را پیش خواهد برد. در دوره‌های آنلاین آکادمی فلارایز، به بهترین منابع دسترسی خواهید داشت و تمام مهارت‌های زبان عربی شما با کمک کتاب‌ها، فایل‌های صوتی، مکالمه، فیلم و… تقویت خواهد شد.  

نکات کلی برای یادگیری سریع زبان عربی

تسلط کامل بر زبان عربی، یک فرآیند زمانبر و طولانی است که تلاش فراوانی نیاز دارد و شاید ماه‌ها طول بکشد؛ اما با رعایت چند نکته مهم، دورة یادگیری موثر‌تر و سریع‌تری را تجربه خواهید کرد و مدت زمان یادگیری زبان عربی را نیز کاهش خواهید داد. این نکات، به‌شرح زیر هستند:

لغت یاد بگیرید
بهترین راه برای حفظ لغت، تهیة فلش کارت است. هر روز خود را موظف کنید تا چند لغت بخوانید؛ البته برای این کار، اپلیکیشن‌هایی مانند انکی نیز کاربردی خواهند بود. هرچه واژگان بیشتری یاد بگیرید، راحت‌تر مکالمه‌ خواهید کرد. 

 
خود را در معرض زبان عربی قرار دهید 
هرچه بیشتر در معرض عربی قرار بگیرید، ناخودآگاه شما بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و میزان سختی یادگیری زبان عربی برایتان کم‌تر می‌شود. با این‌کار، کلمات و عبارات جدید، جملات و دستور زبان را بهتر یاد می‌گیرید؛ بنابراین تا جایی که می‌توانید در فرهنگ، مذهب و موقعیت‌های آموزشی عربی غرق شوید.

به لهجه و تلفظ خود توجه کنید
اکثر افراد، داشتن لهجة صحیح را به چشم یک ضرورت نمی‌بینند و اغلب، تلفظ و لهجه را نادیده می‌گیرند؛ درصورتی‌که، داشتن لهجة خوب، مهارت‌های شنیداری و درک مطلب شما را تقویت می‌کند. 

بهترین راه این است که بعد از یادگرفتن نحوه ادای صحیح هر حرف، به سراغ کلمات و عبارات بروید. یک فایل صوتی را چند بار با دقت گوش دهید؛ سپس سعی کنید که تلفظ شما با تاکید و لحن گوینده، مطابقت داشته باشد. صدای خودتان را ضبط و آن را با صدای اصلی مقایسه کنید. این تمرین را آنقدر انجام دهید تا زمانی که به‌راحتی بتوانید کلمات را ادا کنید. 

این تمرینات، شاید مدت زمان یادگیری زبان عربی را کمی افزایش دهند؛ اما در نهایت، یادگیری بسیار با کیفیتی را تجربه خواهید کرد.

سخن پایانی 

هنگامی‌که وارد مسیر یادگیری زبان عربی می‌شوید و اولین کتاب درسی خود را باز می کنید یا به اولین پادکست گوش می‌دهید، همه‌چیز سخت و پیچیده به‌نظر می‌رسد. در ابتدای راه یادگیری، داشتن یک مکالمه واقعی و روان، شبیه یک رویا خواهد بود؛ اما اگر در مسیر درست قدم بردارید و پشتکار کافی را هم داشته باشید، حتما به رویای خود خواهید رسید. 

با وجود بالابودن میزان سختی یادگیری زبان عربی، تسلط به این زبان با شرکت در کلاس‌های آنلاین، دور از واقعیت نیست؛ بنابراین اگر تصمیم‌تان برای یادگیری عربی جدی است، وقت را هدر ندهید و هرچه‌زودتر اقدام کنید.

  

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

100 عبارت پرکاربرد زبان عربی با ترجمه فارسی
آموزشگاه زبان عربی بصورت آنلاین و مکالمه محور
معرفی بهترین اپلیکیشن‌های خودآموز زبان عربی
آیا یادگیری زبان عربی سخت و زمانبر است؟
آشنایی با بهترین کتاب‌های یادگیری زبان عربی
معرفی بهترین روش یادگیری زبان عربی
بهترین اپلیکیشن‌های آموزش زبان عربی
آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : حداقل B2

logo-header-felarise

با فلارایز به راحتی به هر زبانی که دوس داری صحبت کن

logo-header-felarise

پشتیبانی تلفنی 8 صبح تا 8 عصر :

ثبت درخواست مشاوره رایگان