logo-header-felarise

دسته بندی

صفر تا صد یادگیری اصولی الفبای زبان سوئدی

سوئدی، یک زبان اسکاندیناویایی محسوب می‌شود که ریشة آن مانند زبان‌های نروژی و دانمارکی، زبان نورس قدیمی است. این زبان، توسط حدود 10میلیون‌ نفر سوئدی صحبت می‌شود؛ هر چند، جمعیت زیادی از فنلاندی‌ها نیز به زبان سوئدی صحبت می‌کنند. اگر برنامة سفر به سوئد دارید  یا علاقه‌مند به یادگیری این زبان هستید، بهتر است هرچه‌زودتر آموزش الفبای زبان سوئدی را شروع کنید. 
شروع یادگیری زبان سوئدی از صفر، مانند هر کار جدید دیگری، تا حدی چالش‌برانگیز است؛ اما این سختی‌ها، به‌مرور که به زبان سوئدی مسلط می‌شوید، کمتر خواهند شد. برای ورود به فرهنگ و سرزمین سوئد، قدم اول را با یادگیری الفبای این زبان بردارید.

مزایای یادگیری زبان سوئدی

در کشور سوئد، به‌راحتی می‌توانید با زبان انگلیسی هم ارتباط برقرار کنید؛ اما آیا به‌عنوان یک دانشجو، زندگی و کار در سوئد فقط با زبان انگلیسی و بدون یادگیری زبان سوئدی کافی است؟ اگر به انگلیسی مسلط باشیم چرا باید سوئدی نیز یاد بگیریم؟ مزایای یادگیری این زبان به‌شرح زیر هستند: 
اگر به‌هیچ‌وجه نتوانید به زبان سوئدی صحبت کنید، در این کشور احساس بیگانه‌بودن خواهید کرد. بدون یادگیری الفبای سوئدی، حتی نمی‌توانید اعلان‌های قطار را بخوانید؛ اما حتی با کمی تسلط، از نظر اجتماعی هم احساس بهتری خواهید داشت و فرهنگ سوئدی را نیز بیشتر درک خواهید کرد. 
با تسلط به زبان سوئدی، به‌راحتی خرید می‌کنید، تبلیغات را می‌خوانید، استفاده از وسایل نقیله برایتان آسان‌تر می‌شود، به‌راحتی در رستوران غذا و نوشیدنی سفارش می‌دهید و از همه مهم‌تر به راحتی دوست پیدا می‌کنید.  
بسیاری از افراد، برای کار و پیدا‌کردن شغل مناسب، سوئد را هدف قرار می‌دهند. در این صورت، اگر نتوانند سوئدی صحبت کنند، کار پیدا‌کردن کمی دشوار خواهد بود. مهارت و یادگیری زبان سوئدی، به شما این فرصت را‌ می‌دهد  تا بتوانید موقعیت‌های کاری بیشتری پیدا کنید؛ زیرا اکثر مشاغل (به‌جز  فناوری اطلاعات و مهندسی) نیاز به مهارت در زبان سوئدی دارند. در برخی از شرکت‌ها نیز کارمندان دوزبانه حقوق بیشتری دریافت می‌کنند؛ بنابراین چه‌بهتر که شما هم  این زبان را یاد بگیرید و به آن مسلط شوید.  
سوئدی، مفیدترین زبان اسکاندیناوی است. یادگیری الفبای زبان سوئدی با تلفظ به شما در رمزگشایی زبان نروژی و دانمارکی نیز کمک کند؛ همچنین در بسیاری از مناطق سواحل جنوبی و غربی فنلاند نیز می‌توانید به زبان سوئدی صحبت کنید.
جذابیت و رفاه بالای کشور سوئد مانند، آموزش و بهداشت عالی، درمان رایگان، حقوق خوب و جاذبه‌های طبیعی، این کشور را به یکی از دموکراتیک‌ترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است؛ به همین دلیل، اگر سوئد را برای مهاجرت انتخاب می‌کنید، یادگیری این زبان را نیز باید در برنامه خود قرار دهید. از آنجایی که پایه‌های یک زبان، الفبای آن است، در این مطلب شما را با الفبای زبان سوئدی به فارسی و انگلیسی آشنا می‌کنیم.  

لیست حروف الفبای سوئدی 

الفبای سوئدی، 29 حرف دارد که از 26 حرف (A-Z) مشابه الفبای انگلیسی، به‌علاوة سه حرف اضافی الفبای زبان سوئدی یعنی، Å، Ä و Ö تشکیل شده است. به‌طور کلی الفبای سوئدی  20 صامت و 9 مصوت، دارد. گاهی اوقات Y در زبان سوئدی به‌جای اینکه صامت باشد، به‌عنوان یک حرف مصوت در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین حروف صدادار A، E، I، O، U و Y به اضافه سه حرف سوئدی Å، Ä و Ö از حروف مصوت هستند.
لیست حروف مصوت یا صدادار زبان سوئدی، به‌همراه تلفظ ‌و نمونه تلفظ حروف صامت کشیده و کوتاه در جدول زیر آورده شده است:

حرف صدادار تلفظ تلفظ بلند تلفظ کوتاه
a /ɑː/ Vas Vass
e /eː/ Get Get
i /iː/ Vit Vitt
o /uː/ Bot Bott
u /ʉː/ Rut Rutt
y /yː/ byt Byt
å /oː/ Hål Hall
ä /ɛː/ Rät Rätt
ö /øː/ röt rött

صامت‌های زبان سوئدی، نام‌های مختلفی دارند؛ اما از نظر آوایی، مشابه انگلیسی هستند. در جدول زیر، حروف صامت الفبای زبان سوئدی با تلفظ آورده شده‌اند:

حرف بزرگ حرف کوچک نام در زبان سوئدی
B b /beː/
C c /seː/
D d /deː/
F f /ɛfː/
G g /ɡeː/
H h /hoː/
J j /jiː/
K k /koː/
L l /ɛlː/
M m /ɛmː/
N n /ɛnː/
P p /peː/
Q q /kʉː/
R r /ærː/
S s /ɛsː/
T t /teː/
V v /veː/
W w /²dɵbːɛlˌveː/
X x /ɛks/
Z z /²sɛːta/

نکات مهم جهت تلفظ حروف الفبای سوئدی 

اگرچه بسیاری از صامت‌های زبان سوئدی، تلفظی مشابه با انگلیسی دارند، اما تلفظ مصوت‌های سوئدی کمی پیچیده‌تر است. مصوت‌های سوئدی می‌توانند بلند یا کوتاه تلفظ شوند. در ادامه، به چند نکته اساسی برای یادگیری بهتر الفبای سوئدی اشاره می‌کنیم:

تلفظ مصوت‌های کوتاه و بلند در زبان سوئدی

دو نماد بالای Ä و Ö، umlaut  است و Å دارای کروزک (krouzek) است که به نماد آن رینگ یا حلقه نیز گفته می‌شود. سوئدی‌ها هنگام نوشتن Ä و Ö با دست، اغلب این دو نقطه را ادغام می‌کنند و به‌صورت یک خط می‌نویسند. 
در الفبای سوئدی، مصوتی که در انتهای یک کلمه قرار می‌گیرد یا پس از یک صامت منفرد می‌آید، مصوت بلند است.
اگر پس از مصوت دو صامت بیاید، مصوت، کوتاه تلفظ می‌شود. یک نکته بسیار مهم این است که همیشه نباید دو صامت یکسان باشند؛ مثلا از آنجایی که در زبان سوئدی از دو حرف k پشت‌سرهم استفاده نمی‌شود، جفت ck نیز یک صامت دوتایی محسوب می‌شود. 
تفاوت بین مصوت‌های کوتاه و بلند در الفبای زبان سوئدی با تلفظ، مربوط به کشیده‌شدن حروف است و نحوه ایجاد صداها در دهان، معمولاً تفاوت فاحشی ندارند؛ اگرچه استثناهایی نیز وجود دارد.
مصوت بلند و کوتاه در معنی کلمات نیز تغییر ایجاد می‌کنند. به دو مثال زیر توجه کنید:
Jag vill ha  to glass
Jag vill ha to glas
جملة اول، به معنی «من یک بستنی می‌خواهم» و جملة دوم به معنی «من یک لیوان می‌خواهم» است. 
 صامت دوتایی در انتهای glass، به این معنی است که a یک مصوت کوتاه است ‌و در کلمه glas‌، حرف a یک مصوت بلند است؛ در این حالت، معنی دو کلمه نیز متفاوت می‌شود. دانستن این نکات، به تدریج بر تلفظ و سرعت  یادگیری زبان سوئدی تاثیر مثبت می‌گذارد. 

تلفظ حروف صامت در زبان سوئدی

حروف صامت B، D، F، H، L، M، N، P، R، T، V و X در زبان سوئدی، تلفظی مشابه با زبان انگلیسی دارند. 
ترکیب خاصی از حروف در الفبای زبان سوئدی نیز وجود دارد که صدای خاصی دارند؛ به عنوان مثال، حرف J، هنگامی که بعد از  برخی از صامت‌‌‌‌ها بیاید، صدای آن حرف را تغییر می‌دهد. به عنوان نمونه: Dj، Gj، Hj، Lj همه مانند Y انگلیسی تلفظ می‌شوند؛ در حالی که تلفظ Tj و Kj مانند انگلیسی Sh  یا «ش» است.
حرف C در زبان سوئدی، تقریباً یک C نرم است و صدایی مشابه با S انگلیسی دارد؛ اما در برخی از کلمات، سخت تلفظ می‌شود و صدای k‌ می‌دهد. 
 حرف G نیز دو فرم سخت و نرم شبیه به انگلیسی دارد. فرم سخت G بسیار شبیه به انگلیسی است، مانند کلمات gata‌ و gul‌.   
G اگر قبل از حروف صدادار A، O، U، Å بیاید، سخت تلفظ می‌شود.
 زمانی که G قبل از E، I، Y، Ä، Ö باشد، نرم تلفظ می‌شود. 
گاهی اوقات G نرم، صدایی شبیه بهsh  در انگلیسی تولید می‌کند.

حرف  Q، به ندرت در کلمات سوئدی استفاده می‌شود. در اواخر دهه 1800، این حرف در بیشتر کلمات، با حرف K جایگزین شد. Q معمولاً همراه با V در بیشتر کلمات می‌آید و صدای آن در الفبای زبان سوئدی با تلفظ شبیه K است.
تلفظ R مهارت خاصی می‌خواهد و آموزش آن در طول یادگیری زبان سوئدی، نیاز به زمان دارد تا حدی که برای بومی‌های سوئدی‌ نیز تلفظ این کلمه، مخصوصا در دورة کودکی، سخت است. تلفظ R نیز در گویش‌های مختلف منطقه‌ای بیشترین تفاوت را دارد. 
حروف V و W تا حد زیادی قابل‌تعویض هستند؛ اگرچه استفاده از W نادر است و هر دو شبیه حرف V انگلیسی تلفظ می‌شوند. در الفبای زبان سوئدی، به‌طور رسمی، تا سال 2006  حروف W و V یکسان در نظر گرفته می‌شدند. 
تلفظ حرف K چالشی‌تر است؛ زیرا دو تلفظ سخت و نرم آن بستگی به مصوتی دارد که بعد از آن می‌آید. وقتی بعد از K، حروف صدادار A، O، U، Å می‌آید، سخت تلفظ می‌شود و مانند K انگلیسی به نظر می‌رسد. 
K نرم، شبیه صدای sh در انگلیسی است. K هنگام همراه‌شدن با E، I، Y، Ä، Ö، نرم تلفظ می‌شود. 
توجه داشته باشید که این قانون در الفبای زبان سوئدی به فارسی، استثناهای زیادی دارد؛ مثلا  در کلمه kille، حرف K سخت تلفظ می‌شود. نحوه تلفظ کلمه kör به معنی آن بستگی دارد؛ اگر منظورتانdrive  باشد باید از K نرم و اگر منظورتان choir  باشد باید از K سخت استفاده کنید. 
کلمه kex ، بر اساس گویش، متفاوت تلفظ می‌شود. بیشتر سوئدی‌ها از K سخت استفاده می‌کنند؛ اما برای مثال در گوتنبرگ، انتظار شنیدن K نرم را در این کلمه داشته باشید. 
چند نکته موثر جهت یادگیری بهتر زبان سوئدی 
اگر در سوئد زندگی نمی‌کنید، تسلط بر تلفظ الفبای زبان سوئدی کمی دشوار می‌شود. همواره یادگیری یک زبان جدید، نیاز به تلاش مستمر و پشتکار دارد؛ اما به‌غیر از این، یک معلم حرفه‌ای و با برنامه، بیشتر می‌تواند به یادگیری کارآمد شما کمک کند.  با دوره‌های آنلاین فلارایز، به یک روش یادگیری سریع و بسیار کارآمد دسترسی خواهید داشت که به شما امکان می‌دهد تا زبان سوئدی را به‌طور موثرتری یاد بگیرید.

سخن آخر
در این مطلب، الفبای زبان سوئدی را آموزش دادیم، هر چند این کامل‌ترین آموزش نیست و هر چه بیشتر در یادگیری این زبان غوطه‌ور شوید، نکات بیشتری را خواهید یافت. برخی قوانین شاید در ابتدا سخت و گیج‌کننده به‌نظر بیایند؛ اما به‌مرور و با  خواندن کلمات و جملات، تمام قوانین را به‌راحتی یاد خواهید گرفت. شرکت در کلاس‌های زبان سوئدی نیز در یادگیری بهتر الفبای سوئدی و ساخت جملات و تلفظ کلمات بسیار موثر خواهد بود.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

13 نکته طلایی جهت یادگیری زبان سوئدی
آموزشگاه زبان سوئدی به‌صورت آنلاین و مکالمه محور
بهترین کتاب‌های خودآموز زبان سوئدی
یادگیری زبان سوئدی چقدر طول می کشد؟
مدارک بین المللی زبان سوئدی
عبارات پر کاربرد در زبان سوئدی به همراه ترجمه
صفر تا صد یادگیری اصولی الفبای زبان سوئدی
بهترین نرم افزارهای آموزش زبان سوئدی
آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : حداقل B2

logo-header-felarise

با فلارایز به راحتی به هر زبانی که دوس داری صحبت کن

logo-header-felarise

پشتیبانی تلفنی 8 صبح تا 8 عصر :

ثبت درخواست مشاوره رایگان