logo-header-felarise

دسته بندی

آموزش الفبای زبان چینی با مثال‌های کاربردی

چینی یکی از زبان‌ها بسیار جذاب و قدیمی است که جزو سخت‌ترین زبان‌های جهان شناخته می‌شود. با در نظر گرفتن تعداد بالای کاراکترهای چینی که برای خواندن یک روزنامه باید یاد بگیرید، تسلط بر زبان چینی حتی در سطوح پایین نیز یک پیروزی بزرگ در زندگی شخصی‌تان تلقی می‌شود!

با این حال برخلاف سایر زبان‌ها که از حروف الفبا استفاده می‌کنند، این کاراکترها در یک سیستم الفبایی سازماندهی نشده‌اند؛ زیرا زبان چینی الفبا ندارد. در این مطلب از بلاگ آکادمی فلارایز درباره آموزش الفبای چینی و کاراکترهای آن خواهید آموخت.

زبان چینی الفبا ندارد

زبان چینی با استفاده از حرف الفبای چینی یا HÀNZÌ نوشته می‌شود. همانطور که قبلا ذکر شد، چیزی به نام الفبای چینی وجود ندارد؛ بنابراین منظور ما کاراکترها یا لوگوگرام منفرد چینی است که هر کاراکتر نشان دهنده یک هجا یا حتی یک کلمه کامل است. به عنوان مثال، 漢 (HÀN) به معنای «چین» و 字 (ZÌ) به معنای «کاراکتر» است و ترکیب آن‌ها با هم به صورت «کاراکتر چینی» یا HÀNZÌ  ترجمه می‌شود.

یک مثال برای اینکه نشان دهد کاراکترهای چینی چقدر می‌توانند خاص باشند: در حالی که کاراکتر 电 DIÀN ، به معنای «الکتریکی» است و کاراکتر 脑 NǍO ، معادل «مغز» است؛ اگر این دو کاراکتر را به صورت 电脑  DIÀNNǍO کنار هم قرار بدهید، به معنای «کامپیوتر» می‌شود. در واقع این ترکیب «مغز الکتریکی» ترجمه نمی‌شود و به معنی «کامپیوتر» خواهد بود.

آموزش الفبای چینی را باید یکی یکی یاد بگیرید زیرا متأسفانه مانند سایر زبان‌ها، دانستن تلفظ یک کلمه به شما هیچ سرنخی در مورد نحوه نوشتن آن نمی‌دهد. از طرفی باید توجه داشته باشید که انواع گویش‌های زبان چینی از نظر دستور زبان و لغات متفاوت هستند. بنابراین هر گویش را که برای یادگیری انتخاب می‌کنید، بهتر است تا آخر به آن پایبند باشید تا سردرگم نشوید.

الفبای زبان چینی چند حرف دارد؟

شاید سوال شما هم باشد که برای آموزش الفبای چینی واقعا چند حرف یا کاراکتر را باید یاد بگیریم و اصلا این زبان چند حرف الفبایی دارد؟ همانطور که قبلا گفتیم زبان چینی فاقد حروف الفبای مشابه زبان‌های دیگر است، بنابراین هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد.

پس چند کاراکتر چینی را باید یاد بگیریم تا با بتوانیم در چین به راحتی صحبت کنیم؟ به طور کلی یک دیکشنری مدرن زبان چینی شامل بیش از 20000 کاراکتر است و هر سال نیز به تعداد آن اضافه می‌شود؛ اما حدود 2000 کاراکتر برای صحبت‌های روزمره و تحصیل تقریبا کافی است و برای قبولی در آزمون HSK6 باید 2633 کاراکتر چینی و 5000 کلمه چینی را یاد بگیرید.

Chinese-Mandarin

آموزش الفبای زبان چینی با صدای حروف

آموزش الفبای چینی بسیار مهم است زیرا ساختار آن مکالمه روزانه استفاده می‌شود. بدون یادگیری الفبا و صدای حروف چینی، حتی اگر نوشتن کلمات را بلد باشید نمی‌توانید واژگان را به درستی بیان کنید. هرچه یک حرف را در یک کلمه بهتر تلفظ کنید، در صحبت کردن به زبان چینی راحت‌تر هستید و بهتر مفهوم را می‌رسانید.

در زبان چینی معنی کلمه نوشته می‌شود نه صدای حروف چینی؛ بنابراین شما باید صدای حروف چینی را حفظ کنید. این کار چندان دشوار نیست، زیرا کلمات چینی فقط از یک سیلاب یا هجا ساخته می‌شوند. مانند:

WO (I 我 WǑ)

TA (HE 他 TĀ)

DA (BIG 大 DÀ)

تن یا لحن، بخش مهمی از تلفظ صحیح کلمات است. در چینی ماندارین، بسیاری از کاراکترها صدای یکسانی دارند. بنابراین هنگام صحبت کردن به زبان چینی برای تمایز دادن به کلمات، لحن‌ درست لازم است. هر هجا در 4 تن یا لحن وجود دارد:

لحن اول سطحی است (نه بالا می‌رود و نه پایین). مثال: MA

لحن دوم ابتدا از گام پایین شروع می‌شود و در گام کمی بالا تمام می‌شود. این لحن مانند کردن سوال است. MÁ

لحن سوم پایین می‌آید و سپس بالا می‌رود طوری که انگار تعجب کرده‌اید. MǍ

لحن چهارم از گام خنثی شروع می‌شود و سپس به سرعت پایین می‌آید، انگار عصبانی هستید. MÀ

Letter Spelling 1 Spelling 2
A ēi ēi
B
C 西 西
D
E
F 艾付 àifù 艾弗 àifú
G
H 爱耻 àichǐ 艾尺 àichǐ
I āi ài
J zhái jié
K kāi kāi
L 饿罗 èluó 艾勒 àilè
M 饿母 èmǔ 艾马 àimǎ
N ēn 艾娜 àinà
O ǒu ó
P
Q 吉吾 jíwú
R ěr 艾儿 àiér
S 艾斯 àisī 艾丝 àisī
W 大波留 dàbōliú 豆贝尔维 dòubèiěrwéi
X 埃克斯 āikèsī 艾克斯 yīkèsī
Y wāi 吾艾 wúài
Z 再得 zàide 贼德 zéidé

حتما این مقاله را بخوانید: بهترین دیکشنری‌های آنلاین زبان چینی

چگونه یادگیری زبان چینی را آغاز کنیم؟

قبل از یادگیری کاراکترها و الفبای چینی باید به چند نکته توجه کنید. زبان چینی کاملاً بر پایه قاعده و منطق است؛ این مورد به شما کمک می‌کند تا دایره واژگان خود را نسبتاً سریع گسترش دهید. مانند کلمه «کامپیوتر» که ترکیبی از دو کلمه  «الکتریک» (电 DIÀN) + مغز (脑 NǍO) است.

رادیکال چینی(部首 BÙSHǑU)، یک جزء گرافیکی از یک کاراکتر چینی است و به طور معمول در فرهنگ لغت نیز ذکر شده است. در کلمات نه چندان پیچیده، رادیکال چینی بخشی از یک کاراکتر است که می‌تواند در چندین کاراکتر دیگر به عنوان راهی برای نشان دادن ارتباط بین آن‌ها ظاهر شود.

برای مثال، به کلمات 液 – YÈ)،(河 – HÉ))و(泡 – PÀO) به ترتیب (به معنای مایع، رودخانه و فوم یا حباب) نگاه کنید. هر سه کاراکتر با سه ضرب مشابه شروع می‌شوند، این سه ضرب اصلا تصادفی نیستند؛ بلکه رادیکالی است که نشان می‌دهد هر سه کلمه با «آب» (که در این کلمات رادیکال است)، مرتبط هستند.

آموزش آنلاین زبان چینی در آکادمی فلارایز

یادگیری زبان چینی به منظور کار، تحصیل یا سفر به این کشور شاید در نگاه اول کمی مشکل باشد؛ اما آکادمی زبان فلارایز با استفاده از تجربه استادهای مجرب و تدوین دوره‌های آنلاین و دوره خصوصی زبان چینی فرآیند آموزش را آسان‌تر کرده است.

آکادمی فلارایز بر تقویت هر چهار مهارت زبانی تمرکز دارد و با ارزیابی‌های دوره‌ای، سطح تسلط زبان‌آموز را بالا می‌برد. با ثبت‌نام در دوره‌های آنلاین زبان چینی می‌توانید از هر جای ایران از امکانات تعیین سطح، پشتیبانی و مشاوره مدرسان آکادمی فلارایز بهره‌مند شوید.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

آیا یادگیری زبان چینی سخت است؟
آموزش الفبای زبان چینی با مثال‌های کاربردی
آشنایی با زبان چینی و انواع گویش های آن
بهترین روش‌های یادگیری زبان چینی
بهترین دیکشنری های آنلاین زبان چینی
تفاوت زبان چینی، ژاپنی و کره‌ای
بهترین کتاب‌ها و اپلیکیشن‌های آموزش زبان چینی
راهنمای کامل آزمون زبان چینی HSK
آموزشگاه زبان چینی بصورت کاملا مکالمه محور و تضمینی
جملات و اصطلاحات پرکاربرد زبان چینی که باید آنها را بلد باشید!
اهمیت یادگیری زبان چینی
آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : متوسط تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : مبتدی تا پیشرفته

آموزش زبان انگلیسی

سطح دوره : حداقل B2

logo-header-felarise

با فلارایز به راحتی به هر زبانی که دوس داری صحبت کن

logo-header-felarise

پشتیبانی تلفنی 8 صبح تا 8 عصر :

ثبت درخواست مشاوره رایگان